30.11.2017
Automotive

Intel is nu al bezig met systeem voor reclame in autonome auto’s

By: Patrick Smeets

BlogAutomotive

Automobilisten, zeker diegenen die in hun eentje van en naar hun werk gaan in de auto, weten wel waarom ze niet met het openbaar vervoer gaan. De tijd in de auto is 100 procent eigen tijd, waarin je kunt doen wat je wilt. Althans, zolang ‘wat je wilt’ bestaat uit boos zijn op andere weggebruikers, opletten wat er op de weg gebeurt en eventueel de radio (hard) aan hebben.

Hoe veel beter gaat dat worden als we straks autonome zelfrijdende auto’s hebben? Dan hoef je niet meer op te letten en kun je entertainmentluisteren én kijken, boos zijn op andere internetgebruikers of zelfs een tukje doen. Als Intel en Warner Bros. hun zin krijgen wordt de auto zelf het scherm waar je entertainment vandaan gaat komen.

Nog meer reclame

Je mag er wel van uit gaan dat de voorruit van een auto over vijftien, twintig jaar prima in staat is om zichzelf om te toveren tot volledig scherm, maar zelfs op de korte termijn hebben alle zelfrijdende auto’s een scherm er in zitten. Dat een techbedrijf en een entertainmentbedrijf nu al bezig zijn met kijken hoe dat scherm commercieel ingezet kan worden is een waarschuwing: de autonome auto-toekomst wordt niet van ons, de passagiers, maar van de adverteerders. Net zoals al onze elektronische apparaten.

De presentatie van de samenwerking.
De presentatie van de samenwerking.

Voor de entertainment-industrie telt alleen maar dat onze reistijd straks bij onze ‘connected-device time’ en dat betekent nieuwe mogelijkheden om gesponsorde ervaringen aan de passagiers voor te schotelen. Wat dacht je van een geanimeerde VR-rit door Gotham City, gesponsord door de nieuwe Batman film?

In-car VR

We kunnen binnenkort al een voorproefje krijgen van hoe dat er uit gaat zien, want Intel is van plan om in hun nieuwe vloot van 100 autonome auto’s al wat AR- en VR-technologie te gaan installeren zodat het concept getest kan worden. Dit is nog maar het begin: de mogelijkheid dat je advertenties kunt (of moet!) kijken om je trip te sponsoren, of bepaalde video’s kunt kijken om korting te krijgen op je ritje is meer dan aanwezig, en dat zijn nog maar de mogelijkheden die zo te binnen schieten.

Toch jammer, dat er al gedacht wordt aan de omzet uit reclame, voordat de technologie om ons veilig heen en weer te krijgen af is. Want zo moeten we straks als automobilist ons stukje eigen tijd toch nog delen, met adverteerders.

[Afbeeldingen © Intel]

Share this post