Ford richt zich naast auto’s en chauffeurs ook op passagiers en andere weggebruikers. Ford kwam laatst nog met een slimme autoruit voor blinde passagiers. Met aanrakingen kunnen blinden of slechtzienden dan toch het landschap ervaren wat aan de auto voorbij raast. Nu richt Ford de ogen op de fietsers. Nee, geen high class ultramoderne elektrische fiets. En ook geen supersonisch fietsenrek voor op de auto. Wel een fietsjas.
De fietsjas bedacht door Ford is niet zomaar een jas. Met deze jas kunnen fietsers navigeren en de richting aangeven. In de mouwen van de jas zitten lampjes die oplichten als de fietser naar links of rechts gaat. Aan de achterkant zitten de ‘remlichten’, een strook op de jas die rood licht geeft als de fietser remt. De jas is draadloos verbonden met een gratis navigatie-app, die de mouw laten trillen bij de kant die de fietser op moet. De minst drukke route met zo weinig mogelijk kruispunten wordt gekozen door de app.
Sterker nog, de jas fungeert als smartphone, want middels interfaces en oortjes kunnen fietsers hun telefoon opnemen en berichten ontvangen, zonder hun blik van de weg te halen. Deze hoofdtelefoons zijn zo ontwikkeld dat geluiden van andere weggebruikers nog steeds hoorbaar zijn. De jas is ontwikkeld in samenwerking met kledingexpert Lumo en deskundigen van mobiliteitssoftware Tome.
De fietsjas van Ford heeft meerdere doelen. De veiligheid van de fietsers is er daar één van. Ze worden zo beter gezien en het is duidelijker voor andere weggebruikers welke richting fietsers opgaan. Met de fietsjas wil Ford ook de harmonie tussen fietsers en automobilisten versterken. Steeds vaker pakken mensen de fiets, en ze kunnen elkaar nogal eens in de weg zitten. Een fietsjas geeft duidelijkheid en vermindert frustraties.
Nu is de jas nog slechts een prototype. Wel is Ford bezig om patent aan te vragen, zodat ze het prototype verder kunnen ontwikkelen. Voorlopig moet je als fietser dus nog gewoon je hand uitsteken met daaraan twee boodschappentassen en zul je toch ook regelmatig even de batterij van je voor-en achterlicht moeten checken.