De belangrijkste social media prijzen van Nederland, The Best Social Awards, zijn deze week uitgereikt. Wie was de grote winnaar? In de categorie voor business ‘Beste Merk’ en ‘Beste Webcare’ spant Bol.com de troon. Dit is een eervolle titel, want voor bedrijven zijn de social media een middel om klantgericht te zijn en een band te creëren met de doelgroep.
De jury bestond uit 46 professionals, die onder andere werkzaam zijn bij grote spelers in het social- veld, zoals ING, Vice en Netflix. Het winnende merk bol.com werd gezien als ‘erg gevat en brutaal, durft het randje op te zoeken en weet pakkend het publiek te bereiken. Daarnaast hebben ze een sterk community management’.
De winnaar ‘Beste Campagne’ is gewonnen door Bavaria, met #carnavalvrij. “Dit bracht zelfs politiek Nederland in beweging”, aldus Diederik Broekhuizen (oprichter The Best Social). “Briljante campagne, zowel merktechnisch als op social media is het een mooi rond verhaal”, licht jurylid Thijs Jaski (ING) toe. De prijs voor ‘Beste Inhaker’ is HEMA, met het zomerjurkje. Het van Gogh Museum sleepte de prijs voor ‘Beste Innovatie’ binnen. Hieronder volgt een overzicht van alle uitgereikte prijzen:
BESTE CAMPAGNE: Bavaria
BESTE INHAKER: HEMA
BESTE ACCOUNT: NOS Kort
BESTE MERK: Bol.com
BESTE WEBCARE: Bol.com
BESTE TALENT: Vienna Kortland
BESTE INFLUENCERCAMPAGNE: Misfit
BESTE CHATBOTCAMPAGNE: Ziggo
BESTE VIDEO: Amsterdenim
BESTE LIVESTREAM: ABN AMRO
BESTE STORY: Feyenoord
BESTE COPYWRITING: Praxis
BESTE INNOVATIE: Van Gogh x Facebook
Naast de business prijzen, is er ook nog de publieksprijs. Tim Hogenbosch, meer bekend onder de naam boswachter Tim, won de prijs voor Beste Twitteraar. De ‘Beste Personality’ is heeft Tim Hofman binnengesleept. Jesse Klaver (beste politicus), politiehond Bumper (beste dier) en NOS kort (beste nieuwspagina) zijn ook in de prijzen gevallen.
De prijzen zijn niet zomaar een weggevertje. Broekhuizen vertelt: “De uitreiking was voor ons de bevestiging dat The Best Social Awards in vijf jaar is uitgegroeid tot een toonaangevende prijs op gebied van social media. Met deze awards hopen we het maken van creatieve, grappige en innovatieve content bij bedrijven te stimuleren. Op naar volgend jaar!”
The Best Social Awards business categorieën werden dit jaar mede mogelijk gemaakt door: Boomerang, Coosto, Elevate Digital, Riff, Smartranking, Social.inc, Ziggo en Watermelon.