Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 zo’n 6,25 miljard euro uitgegeven bij webwinkels. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dit een groei van 13 procent. Dit blijkt uit cijfers uit een onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor. Hiervan is 3,30 miljard euro besteed aan producten en 2,95 miljard euro aan online diensten. De groei van de aankopen van diensten (+23 procent) is wel groter dan de groei van de aankopen van producten (+15 procent).
De voorspelling is dat de online bestedingen door consumenten over heel 2018 stijgt met 17 procent naar 26,30 miljard euro. Om dit bedrag te bereiken doen de Nederlandse consumenten in 2018 naar verwachting zo’n 240 miljoen online aankopen (+19 procent).
De koploper is nog steeds media en entertainment, met 8,46 miljoen online aankopen in het eerste kwartaal van 2018. De food/nearfood afdeling groeit erg snel, zoals ook al in 2017 te zien was. In het eerste kwartaal van 2018 zijn de online uitgaven hieraan gestegen met 42 procent ten opzichte van 2017. Naast food/nearfood-producten stijgen ook de online bestedingen aan speelgoed (+34 procent) en health en beauty (+23 procent) sterk in het eerste kwartaal.
De Nederlandse retailmarkt gaat een interessant jaar tegemoet.