Het Wereldkampioenschap Voetbal zal over een paar weken (op 14 juni) van start gaan in Rusland. Het Nederlands elftal miste al het EK van 2016 en is ook op het WK 2018 dus niet van de partij. Niet alleen voor de Nederlandse voetbalfan teleurstellend. Maar ook supermarkten en andere ondernemers lopen tientallen miljoenen extra omzet mis. Volgens onderzoeksbureau GfK kan een WK in totaal zo’n 50 miljoen euro aan extra omzet opleveren. Maar door het missen van het WK is dat nu in principe nul. Ook reclame maken heeft geen zin, je wil als Oranje-fan er niet aan herinnerd worden dat “we er niet bij zijn.” Een flinke domper dus voor ondernemend Nederland.
Er zijn ook wat kleine voordelen van een WK zonder Oranje. Het scheelt je een paar vrije uren / dagen. Die wedstrijden worden op vaste tijden gespeeld en daarbij wordt er geen rekening gehouden of jij al klaar bent met je werk. En omdat je niks wil missen had je dan toch maar wat uurtjes vrij gepakt.
Het focussen op je werk gaat een stuk beter zonder de wedstrijdspanning. Je krijgt je werk gewoon normaal af, en ook de baas is blij, want je krijgt je werk gewoon normaal af 😉 En ook komt iedereen gewoon het hele WK fris en fruitig op kantoor want er zijn geen pleinen vol met fans waar bier in overvloed vloeit om de wedstrijd te kijken en de spanning te onderdrukken. (Misschien op de Belgische collega na dan.)
En stel dat je er als bedrijf wel op had gerekend, inhaken op het WK, met iets van een Oranje artikel, leuke campagne of uiting. Dan sta je nu ook met lege handen. En dus kan je al die oranje artikelen, leuke geschenken die je had uitgedeeld bij een overwinning, of andere hippe ideeen en inhakers in de ijskast plaatsen. En dan maar hopen dat we ons wel gaan kwalificeren voor het EK van 2020 en het daaropvolgende WK van 2022. Na het missen van het vorige EK en het aanstaande WK in Rusland kan je dan extra groot uitpakken!