Zowel het grote dataschandaal met Cambridge Analytics en de daaropvolgende oproep van TV presentator en cabaretier Arjan Lubach om te stoppen met Facebook hebben weinig invloed gehad op het aantal gebruikers van Facebook in Nederland. Zo blikt uit een onderzoek van Telecompaper.
In januari van dit jaar stond Facebook geïnstalleerd op 73% van alle Nederlandse smartphones. In april lag het aantal installaties van de Facebook app nog steeds ruim boven de 70%, waardoor er niet gesproken kan worden van een significante daling.
Kort na de oproep van Lubach was al te zien dat het allemaal wel mee viel. En uiteindelijk heeft ook het hele Cambridge Analytics verhaal weinig invloed gehad. Want ook in het daadwerkelijke gebruik van de Facebook app is geen daling zichtbaar. Het gemiddelde gebruik van de Facebook-app lag in april net als in januari onveranderd op 25 dagen per maand.
Wel signaleert Telecompaper dat de waardering voor de Facebook app onder Nederlandse gebruikers al een tijdje (sinds eind 2016) aan het dalen is. Niet heel opvallend want dat is een trend die bij bijna alle social media- en messaging apps zichtbaar is.
In maart onthulde een klokkenluider dat Cambridge Analytica in 2014 en 2015 op grote schaal data heeft verzameld op Facebook via een game. Met deze data werden psychologische profielen samengesteld rondom gebruikers. Deze werden gebruikt om politieke advertenties te te kunnen richten op kiezers in de Amerikaanse verkiezingen in 2016. Totaal is de data van 87 miljoen Facebook gebruikers in handen gekomen van Cambridge Analytica, waaronder de data van maximaal 90.000 Nederlanders en 61.000 Belgen.
Alles over dit schandaal lees je onderstaande artikelen:
Naar aanleiding van het schandaal maakte cabaretier en programmamaker Arjen Lubach op 9 april jongstleden bekend dat zijn programma en hij zelf Facebook zouden gaan verlaten. Hij riep kijkers op zijn voorbeeld te volgen. Met deze actie wilde Lubach aandacht vragen voor de manier waarop Facebook omgaat met de gegevens van gebruikers. Na de uitzending hadden al 14.000 Nederlanders aangegeven het voorbeeld te zullen gaan volgen. In totaal waren er 33.000 mensen die hadden aangegeven hun Facebook te gaan verwijderen. Nou valt dat aantal reuze mee op een totaal aantal Nederlandse Facebook-gebruikers van ruim 10 miljoen, en het is natuurlijk nog de vraag in hoeverre ze het ook allemaal ook echt gedaan hebben.
Wel is er een sterke daling te zien in het gebruik onder jongeren. Uit eerder onderzoek van Telecompaper was al te lezen dat het aantal jongeren tussen de 12 en 15 jaar en de Facebook-app op de smartphone heeft staan met 40 procent is afgenomen. Eind 2017 had 46 procent van de 12- tot en met 15-jarigen de Facebook-app op zijn of haar smartphone staan. Drie jaar eerder lag dat aantal nog op 80 procent.
[Afbeelding © peshkova – Adobe Stock]