Cybercriminelen proberen dagelijks op een heel aantal verschillende manieren misbruik te maken van het internet. Een ervan is het gebruik maken van oude, vrijgekomen domeinnamen om nepproducten te verkopen. Dat zijn er steeds meer. Tijd voor actie, zo dacht de consumentenbond. Er werden zo’n 2.000 verdachte sites opgespoord en daarvan zijn er inmiddels 850 offline gehaald.
Het onderzoek werd gedaan naar webwinkels die zogenaamd met hoge kortingen merkkleding of luxe producten verkopen, maar in werkelijkheid nepproducten of soms zelfs helemaal niets leveren.
In de meeste gevallen maken deze winkels gebruik van bestaande, in onbruik geraakte domeinnamen. Het grote voordeel hiervan is dat bij een bestaand domein het webadres al bekend is bij Google, en zo dus ook hoger in de zoekresultaten zal verschijnen. En hierdoor dus ook een stuk aantrekkelijker is voor cybercriminelen omdat ze hierdoor ook meer traffic ontvangen, en potentieel meer slachtoffers kunnen maken.
Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de sites (92%) is aangemeld via slechts 4 hostingpartijen. Het gaat om Public Domain Registry (PDR) uit India, het Amerikaanse GoDaddy, 1API uit Duitsland en het Nederlandse Registrar.eu.
De Consumentenbond speelde de lijst van 2.000 verdachte websites door naar 1API, Registrar.eu en de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland.
1API en Openprovider (het bedrijf achter Registrar.eu) haalden 850 sites die bij hen geregistreerd stonden offline. SIDN is nog in overleg met de andere 2 registrars om ook deze nepsites offline te krijgen.
Malafide webshops vormen een aanzienlijk probleem. Van de 90.000 webwinkels die zich op de Nederlandse markt richten, zijn er naar schatting zo’n 25.000 tot 35.000 niet te vertrouwen. Wereldwijd zijn er naar schatting zelfs 700.000 nepshops actief. In deze nepwinkels worden voornamelijk schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen aan van bekende merken, zoals Nike, Adidas, Hugo Boss, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger aangeboden.
[Afbeelding ©
ChenPG
– Adobe Stock]