Als je contentmanager bent (of wilt worden) dan heb je vast wel eens in een paar seconden moeten uitleggen “wat je dan precies doet”. Alles. Alles moet je doen als contentmanager, want zoals een gastspreker ooit mooi illustreerde door scholieren pagina’s op het web te laten zien zonder content er in blijft er bitter weinig over als je de content van je pagina of app verwijderd.
Het is één van de verantwoordelijkste taken die er zijn, want je moet alleen of met je team zorgen dat iedereen die bij je op bezoek komt zich welkom voelt, weet waar ze moeten zijn en ook nog eens geniet van wat er te zien valt op je pagina of in je app. En dan moet je er natuurlijk ook nog voor zorgen dát ze langskomen, want mooie content die niemand ziet is het ergste dat er is.
Er is een hoop te doen dus, en dat betekent meestal dat je een team hebt. Zelfs al ben je de enige contentmanager, dan nog krijg je veel van de bronnen aangeleverd door anderen. Dan is een van de belangrijkste taken die je hebt om die te ontdoen van de vloek van de kennis. Dat betekent dat je met een frisse blik kijkt naar wat ze geschreven of gefilmd hebben en dat checkt met de (voor)kennis die je doelgroep heeft. Soms is die match er niet helemaal en moet je zorgen dat je dat omzet in taal die je ontvangers snappen.
Het scheelt dus wel een slok op een borrel als je een beetje een generalist bent, want dan kun je de schakel zijn tussen iemand die de onderwerpen helemaal in de vingers heeft en iemand die potentieel voor de eerste keer met het onderwerp of product in aanraking komt. Verpakking is alles als het gaat om content. Of ja, dat en vindbaarheid.
Als je met tekst bezig bent (en dat ben je ondanks de aanstormende videorevolutie toch nog steeds best veel) is het optimaliseren van die tekst voor zoekmachines, SEO, ook zo’n onderwerp waar je aan kunt blijven sleutelen. Met alle analytische gereedschappen die je tegenwoordig hebt kun je zien wat werkt, wat verspilde moeite is en waar er ‘gewoon’ nog content bij moet. Dan moet je al die data natuurlijk wel kunnen lezen, en dat is ook een vak op zich.
Maar er is nog meer: denk aan dingen als sitestructuur, de juiste verwijzingen binnen de tekst die er is en het inrichten van een verkeersflow die gebruikers eigenlijk semi-automatisch naar het punt leiden waar je ze wilt hebben. Allemaal zaken waar je als goede contentmanager mee bezig moet zijn. En als alles klaar is kun je gaan meten hoe goed het werkt en gaan bijschaven.
Als je leuke, belangrijke of interessante dingen te melden hebt is het belangrijk om te zorgen dat je die op het juiste moment doet. Dat betekent dat je niet alleen in je eigen club moet kijken wat er gebeurt en wanneer dat gebeurt, maar ook in de online wereld om je heen. Het heeft geen zin om iets wereldkundig te maken, als de wereld even bezig iets met iets anders.
Maar niet alleen timing speelt een rol in de planning. Het is ook belangrijk om je te realiseren wat de reden is dat de content er komt. Wat is het doel? Voor wie is dit? Past het in de strategie? Hoe kunnen we zorgen dat ze het zien? De vragen blijven zich maar opstapelen, maar je zult ze toch moeten beantwoorden.
Niet gemakkelijk dus, contentmanagement. Wat het nog iets ingewikkelder maakt is dat er technisch gezien ook van alles in beweging blijft, dus je kunt nooit zeggen dat je klaar bent. Het is dus ook echt belangrijk om eens in de zoveel tijd weer je kennis bij te spijkeren, bijvoorbeeld bij LECTRIC, want anders lig je over een jaar of twee hopeloos achter.
[Afbeelding ©
Halfpoint
– Adobe Stock]