Het bioscoopbezoek in Nederland blijft records verbreken. In de afgelopen 10 jaar was er zelfs sprake van een stijging van 56%. Het zijn natuurlijk de investeringen in technologie en beleving, denk hierbij aan ondermeer IMAX en 4dx, en natuurlijk ook het ruimere filmaanbod die de branche geen windeieren legden.
En toch zijn er nog wel wat bedreigingen: films en series zijn steeds sneller beschikbaar en video-on-demand-diensten (vooral Netflix) groeien als kool.
Uit onderzoek van Panel Wizard in opdracht van ABN AMRO onder ruim 1.000 consumenten blijkt dat 44% van hen het online bekijken van films via diensten als Netflix of Videoland als goede vervanging ziet voor een avondje naar de bioscoop.
Daarbij geeft ook nog eens bijna de helft van de bioscoopbezoekers onder de 40 jaar aan minder naar de bioscoop te gaan als het aanbod via dit soort videodiensten groeit. Bioscopen zullen dus voortdurend moeten blijven innoveren.
Het groeitempo van de bioscopen zal in de komende jaren wel iets afnemen. Dat heeft deels te maken door de concurrentie van de thuisbioscoop, maar ook omdat de bevolkingsontwikkeling in de komende jaren minder gunstig is dan in de afgelopen jaren. Opletten dus voor overcapaciteit. Tussen 2007 en 2016 steeg het aantal schermen van bioscopen en filmtheaters met 39 procent. Maar het excessief toevoegen van nieuwe zalen leidt mogelijk tot legere bioscopen. En ook kan de uitbouw van grotere partijen ertoe leiden dat meer kwetsbare nichebioscopen bezoekers kwijtraken. Op termijn kan dat ervoor zorgen dat het aanbod meer eentonig zal worden.
Ondanks de bedreigingen is de verwachting dat de bioscoopbranche verder zal groeien (2,8% in 2018), mits bioscopen blijven innoveren. Er zijn immers meer consumenten die om de sfeer (in beeld, geluid en service) naar de bioscoop gaan, dan om de exclusiviteit van een film.
Zo heeft 30 procent van de bioscoopbezoekers interesse in films met Virtual Reality-toepassingen. Ook ‘alternatieve content’ in de bioscoop biedt kansen. Zo heeft 37 procent van de consumenten interesse in live-concerten in de bioscoop. Onder consumenten jonger dan 40 jaar slaan bijvoorbeeld afleveringen van populaire series en sportwedstrijden ook aan op het filmdoek.
ABN AMRO verwacht dat bioscopen de komende jaren gaan investeren in personalisering van de benadering van de bezoeker.
[Header afbeelding ©
YakobchukOlena
– Adobe Stock]