Google viert vandaag de 50e verjaardag van Logo, ’s werelds eerste programmeertaal ontwikkeld voor kinderen. Dat doen ze uiteraard met een Doodle. Een interactieve zelfs, genaamd “Coding for Carrots,” gebruikers helpen hierbij een geanimeerd konijn te navigeren door een doolhof.
Het konijn springt van blok naar blok in reactie op steeds complexere code die de gebruiker zelf invoert. Dat is niet zo heel verschillend van hoe de programmeertaal voor kinderen van Logo werkte.
Door te programmeren help je je harige vriend in 6 verschillende niveaus om zijn favoriete eten te verzamelen door de codeblokken aan elkaar te knopen op basis van de programmeertaal Scratch voor kinderen.
Tot 2022 blijft er in ons land een flink tekort aan ondermeer ICT’ers. Om hier in de toekomst op voorbereid te zijn ontstaan er steeds meer initiatieven om kinderen op een laagdrempelige manier de wereld van programmeren te laten ontdekken. Zo heeft Stichting Cybersoek en haar partners XS4ALL en de Universiteit van Amsterdam het lesprogramma CyberPi nu beschikbaar als online lesboek. In eerste instantie is dat programma bedoeld om basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 te leren programmeren. Maar iedereen die beginnend is kan ermee aan de slag.
Een ander initiatief is van Microsoft dat nu het spel Minecraft inzet om kids te leren programmeren. En ook het bedrijf CodeCombat heeft een game ontwikkeld waarmee kinderen op een speelse wijze leren te programmeren en op die manier mogelijk geïnteresseerd worden in ICT.
Genoeg initiatieven, maar of het de oplossing is voor de toekomst?