Ook dit jaar heeft Sinterklaas de weg weer gevonden naar de Nederlandse webwinkels. In de 5 weken voorafgaand aan pakjesavond besteedt de goedheiligman € 358 miljoen online. Hiermee zorgt hij in deze periode voor een gemiddelde weekomzet die 31% hoger ligt dan in een reguliere week in 2017.
De nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor (tot en met september) laten zien dat Nederlandse consumenten in een reguliere week in 2017 € 231,0 miljoen online uitgeven aan producten. Tussen 1 november en 5 december ligt de gemiddelde weekomzet mede dankzij Sinterklaas 31% hoger, op € 302,6 miljoen. De bestedingen van Sinterklaas bedragen daarmee € 358,1 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar.
Als we de reguliere omzet en de extra bestedingen aan sinterklaasproducten bij elkaar optellen, komen we in de 5 weken voorafgaand aan het sinterklaasfeest tot een totale online omzet van € 1,51 miljard. Een groei van 19% ten opzichte van vorig jaar.
De trend dat Nederlandse consumenten steeds eerder hun feestdagenaankopen doen, zet zich ook dit jaar voort. Belangrijk daarin zijn de relatief ‘nieuwe koopevents’ die vanaf half november de aankopen voor de feestdagen stimuleren. Steeds meer (web)winkels spelen in op Black Friday en Cyber Monday eind november. Nieuw dit jaar was het uit China overgewaaide Singles Day op 11 november.
Ook dit jaar waren er weer verschillende cadeaus die veelvuldig op de verschillende verlanglijstjes terugkwamen. Hieronder vind je een overzicht van de populairste cadeaus:
Kinderspeelgoed/games:
Gezelschapsspellen:
Muziek:
Boeken:
Films/series:
Parfum: