Dit is de nieuwste editie van de Toyota Yaris: de GRMN (dat staat voor GAZOO Racing Meisters of Nürburgring). Het bedrijf uit Japan is in het thuisland al langer bezig met de GRMN lineup. Daar is de toevoeging dan ook synoniem aan Toyota modellen met de hoogste performance levels en een gelimiteerde oplage.
De Toyota Yaris GRMN is dus de pure high-performance-versie van de pas geïntroduceerde, nieuwste generatie Yaris. En voor het eerst komt er nu ook een GRMN editie naar Europa, uiteraard in een limited edition versie. 400 exemplaren voor Europa (200 voor Japan) kwamen er beschikbaar, en die waren binnen 72 uur allemaal uitverkocht.
Het is niet alleen het eerste GRMN model dat gelanceerd zal worden in Europa, ook de bouw zal plaatsvinden in Europa. Namelijk in het Franse Valenciennes waar een Toyota Motor Manufacturing Factory (TMMF) staat.
Maar het is opstap naar meer! Meer Toyota GRMN in Europa en de Benelux. Over andere toekomstige modellen die verrijkt gaan worden met het GRMN smaakje is nog niets bekend, maar bevestigd is al wel dat er zeker meer gaan komen.
Vic Herman, verantwoordelijk voor alle dynamics van de Yaris GRMN. “Wat we hebben geleerd van het werken met de Yaris GRMN, kunnen we in de toekomst meenemen bij het ontwikkelen van eventuele andere GRMN-modellen.”
De afgelopen 2 weken heeft Toyota in Barcelona op en rondom het Parcmotor Castellolí circuit de Toyota Yaris GRMN officieel geïntroduceerd. Een model dus gewoon voor op de openbare weg. Maar met een setje slicks eronder kan je er ook prima mee het circuit op.
Deze hothatch is dan ook zo’n beetje de krachtigste uit zijn klasse en is geïnspireerd op de race- en rally-geschiedenis van Toyota, dat dit jaar succesvol terugkeerde in de WRC (World Rally Championschip) met de Yaris.
En hoe test je dit beter dan met een zonnetje op het Parcmotor Castelloli circuit bij Barcelona. Juist.
De Yaris GRMN ligt 24 millimeter lager bij de weg dan de reguliere versies. De sportieve 3-deurs hatchback staat op 17-inch lichtmetalen velgen van BBS, bekend uit de autosport, met extra brede banden (205/45R17, Bridgestone Potenza) en is uitgerust met geventileerde remschijven aan de voorkant.
De carrosserie is voorzien van een striping, uitgevoerd in de kleuren van Toyota GAZOO Racing. Speciale sportstoelen, aluminium sportpedalen, een sportstuur, diffuser achter, centraal geplaatste uitlaatpijp en grote dakspoiler benadrukken het sportieve karakter. De speciale schokbrekers komen van het Duitse SACHS Performance. Het leeggewicht bedraagt 1.135 kg waarmee de Yaris een pk-gewichtsverhouding heeft van slechts 5,35 kg/pk. Hiermee is de Yaris GRMN goed voor 212 pk, en maakt hij de sprint van 0-100 km/u in 6,4 seconde.
De Yaris GRMN levert een maximumkoppel van 250 Nm bij 5.000 toeren per minuut. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/uur. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur verloopt in 6,4 sec.
Toyota voorziet de snelste productie-Yaris van het moment van een nieuw gemodificeerde 1,8-liter (1.798 cc) viercilinder VVT-iE benzinemotor die gretig toeren wil maken en is uitgerust met een supercharger van Magnusson Eaton.
Toyota vierde met de Yaris GRMN succesvol de terugkeer op het wereldtoneel van de rallysport. Met de 297 kW (380 pk) sterke Yaris WRC heeft Toyota succesvol meegedaan aan het World Rally Championship 2017. En dat zal ook in 2018 niet anders zijn.
Het Toyota GAZOO Racing World Rally Team maakt zich al op voor het tweede seizoen in het FIA World Rally Championship (WRC). Met een verbeterde Toyota Yaris WRC met ruim 297 kW/380 pk én een sterke line -up coureurs gaat Toyota de strijd aan in het 2018-rallykampioenschap. Als vanouds vormt de Rally van Monte Carlo (25 tot 28 januari) het startsein van het nieuwe WRC-seizoen.
Toyota neemt ook in 2018 deel met drie auto’s. Yaris WRC #7 is in handen van rijder Jari-Matti Latvala en navigator Miikka Anttila. In auto #8 rijdt Ott Tänak, nieuw voor het rallyteam van Toyota GAZOO Racing en een verdienstelijk rallyrijder. Zo schreef hij in 2017 twee WRC-rally’s op zijn naam. Tänak krijgt bijval van de ervaren co-driver Martin Järveoja. Rijder Esapekka Lappi en navigator Janne Ferm in auto #9 maken de line-up compleet.