Playboy heeft aangegeven al zijn accounts op het sociale netwerk te deactiveren. Natuurlijk is het schandaal rond Cambridge Analytica de directe aanleiding. Het databedrijf zou in campagne tijd van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, de profielen van tientallen miljoenen Facebook gebruikers hebben gebruikt om hier kiezersprofielen van te maken. Deze wereldwijde privacy heeft onder andere Playboy doen besluiten om te stoppen met Facebook.
In een verklaring laat Playboy weten dat er wereldwijd ruim 25 miljoen fans van Playboy actief zijn op de verschillende Facebookpagina’s. Men geeft aan niet ‘medeplichtig’ te willen zijn aan het blootstellen van gebruikers aan dergelijke praktijken.
Naast Playboy heeft ook Elon Musk al zijn Tesla en Space X Facebookpagina’s verwijderd. Ook zangeres Cher en acteur Jim Carrey stoppen per direct met het social media platform. En in ons eigen land gaf eerder Georgina Verbaan al aan Facebook de rug te keren.
Natuurlijk is het voor Playboy een “mooie” aanleiding. Facebook was in de verste verte ook niet het geschikte en meest ideale platform voor Playboy. Het heeft dusdanig strenge content- en richtlijnen dat seksueel getinte content er never nooit niet doorheen komt.
De verwachting is dat er nog veel meer celebrities en grote bekende merken zullen volgen.
[Afbeelding © nanomanpro – Adobe Stock]