Ongelooflijk, bijzonder en enigszins ook typerend voor het huidige aanbod van televisieprogramma’s in Nederland. Diensten als Netflix zijn niet voor niets zo populair. Eind vorig jaar waren het 2,6 miljoen huishoudens die gebruik maken van Netflix. Dit betekent dat ongeveer 1 op de 3 huishoudens gebruik maakt van Netflix. Natuurlijk komt dit door het aanbod van Netflix en de verschillende eigen producties. Desondanks komt het succes ook vanwege de huidige programmering op de Nederlandse televisie.
Het kijkcijferkanon De Luizenmoeder was wederom het best bekeken programma van de zondag avond. Uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek bleek echter wel dat voor de tweede week op rij de cijfers wel iets omlaag zijn gegaan.
Desondanks trok aflevering nummer 6 maar liefst 3,2 miljoen kijkers en hier komen de kijkers, die via internet het programma uitgesteld terugkijken, nog bij. Bij de uitzending van 28 januari waren dit er eind januari en begin februari nog eens 420.000 kijkers. Dit houdt dus in dat een kleine veertig procent van de kijkers het programma De Luizenmoeder later via internet bekeek. En dit was wederom een record! Niet eerder sinds de start van de publicatie van online kijkcijfers in 2016 keken zo veel mensen online naar een programma, aldus Stichting Kijkonderzoek (SKO).
Hoe zullen ze op de redactie van RTL Late Night naar het succes van de Luizenmoeder hebben gekeken? De dagelijkse talkshow van Humberto Tan ligt al maanden onder vuur en ziet de kijkcijfers week in week uit alleen maar dalen. Het programma zou volgens critici alleen maar een podium zijn voor RTL-presentatoren en nieuwe RTL-programma’s.
Het is en blijft toch serieus echt heel bijzonder dat de succesvolle en inhoudelijk sterke programma’s zoals Wie is de Mol en Zondag met Lubach die wekelijks de ranglijsten aanvoeren niet eens in de buurt komen. En dat geldt dus ook voor Studio Sport Eredivisie en het NOS Journaal van 20.00 uur die momenteel het nakijken hebben. ’s Middags waren natuurlijk de schaatswedstrijden op de Olympische Spelen. De 500 meter voor dames werd door 2,5 miljoen mensen gevolgd en de kwartfinale van de ploegenachtervolging van de mannen trok bijna 2,1 miljoen kijkers. En ’s avonds was Sven Kramer te gast in Studio Sportwinter om zijn verhaal te doen over de mislukte 10 kilometer. Maar toen zat Nederland massaal naar de Luizenmoeder te kijken.
[Fotocredits De Luizenmoeder: AVROTROS]