17.01.2018
Nieuws

YouTube scherpt de regels voor advertenties flink aan

By: Onno Rompa

BlogNieuws

De videosite YouTube heeft bekend gemaakt de regels voor het plaatsen van advertenties bij de video’s aan te scherpen. Momenteel heb je minimaal tienduizend views nodig om in aanmerking te komen voor het plaatsen van advertenties bij je video. YouTube verhoogt nu de drempel door vanaf nu te gaan kijken naar het aantal kijkuren per jaar. Het wordt dus weer wat moeilijker om geld te verdienen via je YouTube-kanaal. Als YouTube kanaal zul je voor 20 februari aan deze eisen moeten voldoen.

Drempel

Als YouTube-kanaal mag je vanaf heden pas advertenties inzetten als je totaal aantal bezoekers in het afgelopen jaar meer dan vierduizend uur naar het YouTube-kanaal hebben gekeken. Bovendien moet het YouTube-kanaal minimaal duizend abonnees hebben wil je in aanmerking komen voor advertentie inkomsten. Daarnaast zal YouTube strenger en kritischer gaan meekijken naar de kanalen die de aantallen wel halen.

Spammers tegengaan

YouTube heeft deze drempel ingebouwd om naar eigen zeggen spammers, nepaccounts en andere kwaadwillende op de videosite te identificeren. Ze gaan er vanuit dat door de verhoogde drempel voor het kunnen ontvangen van advertentie inkomsten er minder kleine accounts over zullen blijven die gebruik maken van het reclameplatform.

Er is veel discussie rondom dit onderwerp en YouTube heeft al langer last van ongewenste video’s op het platform. Afgelopen jaar verschenen er advertenties bij filmpjes die laten we zeggen, zeer ongepast waren. Het effect was toen dat er adverteerders afhaakten. Naar eigen zeggen verwachten ze overigens dat de impact klein zal zijn als het gaat om het mislopen van reclame inkomsten aangezien het merendeel van de kleine kanalen, waar dus geen reclame zal worden getoond, momenteel slechts 100 dollar per jaar verdienen.

Hopelijk heeft deze maatregel van YouTube het gewenste effect!

Share this post