Je kunt je Facebook timeline niet openen of je wordt momenteel, zeker hier in het zuiden van het land, geconfronteerd met de reclamestunt van Bavaria. Bavaria is namelijk een petitie gestart om van carnaval een nationale feestdag te maken waarop iedereen een vrije dag heeft. Uiteraard een kansloze missie, zeker gezien het huidige politieke landschap, maar wel een die vanuit marketing oogpunt nu al meer dan geslaagd is.
De reclamestunt heeft naast alle landelijke media ook een gigantisch groot viral effect. Carnaval is een volksfeest en dat verbroedert. Dit jaar hebben wij als Nederland helaas geen rol van betekenis als het gaat om het wereldkampioenschap voetbal en dus zullen de biermerken als Amstel en of Heineken het echt van de Olympische Winterspelen moeten hebben als het gaat om een nationaal evenement van betekenis. Bavaria heeft dus in mijn optiek echt out of the box gedacht en letterlijk goed gegokt!
Het is lang geleden dat een vergelijkbaar merk een dergelijk nationaal evenement heeft aangegrepen om hier op in te haken. En nee, dan heb ik het niet over het sponsoren met vele miljoenen mediabudget van een evenement zoals Volvo en Red Bull dit doen. Natuurlijk kennen we Unox met de jaarlijkse Nieuwjaarsduik en hadden we in 1996 natuurlijk de nummer één hit 15 miljoen mensen van Fluitsma & Van Tijn wat oorspronkelijk een reclame was van de Postbank N.V.
Bavaria als merk kan hier nog lange tijd op voortborduren. Op een ludieke manier “verbinden” ze hun merk aan een soort van cultureel erfgoed namelijk carnaval. En geloof me: het volksfeest der feesten leeft in Nederland en is qua impact de komende jaren misschien nog wel groter in vergelijking met het EK of het WK voetbal. Well done Bavaria!
In bovenstaand spotje zie je dat oud PSV’er Björn van der Doelen woest met zijn vuist op tafel slaat met de legendarische woorden: “en nou is het genoeg! Het kan toch niet zo zijn dat wij, hardwerkende Brabanders en Limburgers, elk jaar weer onze zuurverdiende vakantiedagen moeten inleveren om het feest der feesten te kunnen vieren?”
Bavaria heeft een website carnavalvrij.nl opgezet waar je je handtekening kunt zetten om de petitie te ondersteunen. De grap is dat iedere burger met 40.000 handtekeningen een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer kan krijgen. Het boegbeeld van de campagne van Bavaria zegt uiteraard stoer dat wanneer er daadwerkelijk 40.000 handtekeningen binnen zijn hij persoonlijk, na carnaval, naar Den Haag gaat.
Alaaf!
Inmiddels hebben 97.349 carnavalliefhebber de petitie #carnavalvrij van Bavaria ondertekend. Deze carnavalliefhebbers geven massaal gehoor aan de oproep van Bavaria om deze online petitie te ondertekenen om carnaval tot officiële feestdagen te bestempelen. Al in het eerste weekend van de campagne #carnavalvrij is de actie een doorslaand succes en staat de teller op bijna honderdduizend handtekeningen. We houden jullie op de hoogte!