Het jaar 2017 was het jaar van grote veranderingen in de auto-industrie. Dat had alles te maken met de belofte dat we in de toekomst autonoom gaan rijden, de introductie van slimmere auto’s dankzij AI (kunstmatige intelligentie), hybride auto’s, elektrische auto’s met een veel grotere range, auto’s op waterstof en aankondigingen als car to grid waarbij we overbodige stroom teruggeven aan het netwerk. Oh, en natuurlijk ook nog supercars, die sneller dan ooit rijden.
Het was ook het jaar van heel veel beloftes over de toekomst met steeds meer schone en zuinige auto’s die vrijwel altijd volledig elektrisch aangedreven zijn of – zoals een aantal merken hebben aangekondigd – gebruik maken van waterstof. Vrijwel alle populaire autofabrikanten geven aan binnen nu een paar jaar over te stappen op schonere motoren. Het einde van fossiele brandstoffen lijkt daarom wel degelijk in zicht. Automerken die vooral in de media veel aandacht kregen waren natuurlijk Tesla met hun Model 3 en Opel met de Ampere-E, die zelfs werd omschreven als een Tesla-killer. Deze auto’s zouden de autobranche op z’n kop moeten gaan zetten.
De realiteit is echter dat Tesla niet waar maakt wat ze hebben beloofd en de productie van de Model 3 maar niet op gang wil komen. Opel is inmiddels in handen van PSA. Hierdoor lijkt in ieder geval de Ampera-e kind van de rekening te worden. Het uitleveren van ook deze elektrische auto gaat zeer langzaam in Europa, nog los van een prijsverhoging van duizenden euro’s. Ondanks dat de behoefte en vraag groeien naar deze moderne groene auto’s lijkt het uitleveren een groot probleem.
De grote concurrentie van deze auto’s gaat echter komen van Nissan met een nieuwe Nissan Leaf (introductie 2018), Toyota met nieuwe hybride modellen en Hyundai die vol gas gaat geven met zowel elektrische als op waterstof aangedreven auto’s. Dit allemaal naast de introductie van een groot aanbod van plugin-hybride modellen van in Europa populaire automerken. De eco-bewuste consument heeft het straks voor het kiezen.
We kunnen nu eigenlijk al voorspellen dat de nieuwe Nissan Leaf wederom de onbetwiste marktleider gaat worden. Het belangrijkste wapenfeit eind 2017: de introductie van de nieuwe Leaf. Deze is groter, zuiniger, moderner en inmiddels voorzien van de modernste rijhulpsystemen. Het aftellen is inmiddels begonnen want binnen nu en een aantal weken is het zover en worden de eerste nieuwe Leaf’s in Nederland uitgeleverd. In Japan zijn ze al langer klaar voor de introductie en rijden er inmiddels grote aantallen van deze nu al populaire elektrisch aangedreven de fabriek uit.
De vroege populariteit wordt zeker gevoed door de uiterst scherpe introductieprijs van de nieuwe en in alle opzichten veel moderne Nissan Leaf. Deze ligt aanzienlijk lager als deze van de concurrentie en een andere – en minstens zo’n belangrijke – reden: hij is straks gewoon leverbaar. En als je dit allemaal bij elkaar optelt zijn dit dé redenen waarom de verkoopaantallen van de nieuwe Leaf omhoog worden geduwd.
Maar er zijn meer redenen waarom Nissan als merk met de nieuwe Leaf het zomaar kan gaan maken. Duidelijk is dat inmiddels onze mentaliteit en hoe we kijken naar de toekomst aan het veranderen is. We worden (al zou dat sneller mogen) ons er meer en meer van bewust dat we zuiniger om moeten gaan met energie. Onderwerpen als duurzaamheid, deel-economie en een begrip als ‘het einde van bezit’ gaan een grotere rol spelen in de maatschappij. Verder zijn van belang: minder CO2-uitstoot (dat betekent ook dat we minder vlees moeten gaan eten) en een slimmere infrastructuur waarbij we overbodige energie die we opwekken terug kunnen gaan geven aan het netwerk zodat anderen er ook van kunnen profiteren.
Een andere ontwikkeling is de toenemende discussie over een deeleconomie waarbij bezit (letterlijk het zelfstandig bezitten van dingen) niet langer een must is (bestaande voorbeelden zijn o.a. Terschelling, Buurtauto en een project met o.a. de Nissan Leaf in Amsterdam). De wereld is in beweging en dat is alleen maar goed voor iedereen want waarom zouden we niet wat bewuster gaan leven. Ook hier komen we Nissan tegen als een van de belangrijkste autofabrikanten die beduidend verder denkt dan alleen het verkopen van zoveel mogelijk auto’s, al zal dat altijd het hoogste doel blijven. De vraag is alleen wat voor type auto’s je in de toekomst wilt verkopen en waar zij aan moeten voldoen om de consument te blijven verleiden. Sowieso veiliger, schoner en als het even kan meer centraal in onze samenleving. En dat is geen eenvoudige opgave in een wereld waarin grote verschillen zijn.
Ondanks alle media-aandacht die Nissan wel degelijk krijgt staat deze toch nog steeds in schril contrast als je dit vergelijkt met Mr. Elon Musk, de godfather van Tesla, die een slim PR-team heeft en wekelijks de Amerikaanse media voedt met informatie die wereldwijd wordt gezien als groot nieuws. Berichtgeving waarin Tesla iedere week uitlegt waarom het allemaal wat langer duurt en ook nog z’n prijs op niveau weet te houden (De Tesla van 30.000 euro gaat er echt niet komen of we hebben ergens onderweg iets gemist). Batterijfabrieken die groot genoeg zijn om 10 Airbus 380 vliegtuigen te herbergen, het gaat vooral dat soort feiten. En daarmee doen we het merk niets te kort want ook wij publiceren vrolijk door over de plannen van Musk.
Nissan roept ook, minder hard, minder opvallend maar wel met veel daadkracht. Wie het Japanse bedrijf wat dichter op de voet volgt raakt onder de indruk van hun roadmap en visie. Zo wil Nissan het liefst zelfrijdende, elektrische auto’s (uitgerust met Zero Emission-technologie) op de markt brengen die qua prijs en gebruikskosten vergelijkbaar zijn met reguliere auto’s. En met de komst van de nieuwe Nissan Leaf lijkt dat aardig te gaan lukken. Eerder dit jaar was daar ook een statement ‘De Nissan van de toekomst vindt zelf zijn weg door het verkeer, is onderdeel van het energiesysteem van de gebruiker en stemt zich af op diens agenda’. No powertalk, maar een hard statement naar de markt, en dit zonder enige twijfel uitgesproken lijkt het.
Belangrijk onderdeel van de visie van Nissan is de uitrol van ProPilot. Het slimme rijhulpsysteem wat autonoom rijden in de toekomst mogelijk moet maken. Dat jaar maakten we al kennis met de eerste versie van Propilot in de nieuwe Qashqai die inmiddels dankzij de slimme software inmiddels zelf zijn weg weet te vinden over nu nog alleen snelwegen. Belangrijkste evangelist bij Nissan is de Nederlander Maarten Sierhuis die leiding geeft aan het development team wat zich primair richt op de ontwikkeling van de eerste volledig zelfrijdende Nissan. Geen toekomstmuziek en een auto die 100 procent zeker op de markt gaat komen.
We gaan ervan uit dat 2018 minstens zo’n boeiend autojaar gaat worden als 2017. Met veel introducties van nog modernere, zuinige en steeds vaker elektrisch (of hybride) aangedreven auto’s. Wat we nieuw op straat gaan zien, zullen veel reeds vorig jaar aangekondigde modellen zijn waaronder ook de nieuwe Nissan Leaf. Deze Leaf moet voor Nissan het icoon van Intelligent Mobility worden. Een auto die op alle punten matcht met z’n tijd. Ruim, op alle punten veilig, zuinig, intelligent en het liefst emissievrij. Op al deze punten scoort de nieuwe Nissan Leaf hoge cijfers. En als de consument haar belofte ook wil inleveren om bewuster te willen gaan autorijden is het voorspellen dat dit jaar zomaar ook het jaar van de nieuwe Nissan Leaf wordt, is dat niet zo heel gewaagd.