20.12.2017
Nieuws

Tijdens de kerst kijken we weer ouderwets televisie

By: Henk de Hooge

BlogNieuws

Wat doen we moet kerst? Kijken we tussen alle kerstmaaltijden ouderwets naar de televisie of is het juist met drie zondagen achter elkaar het ultieme moment om al die Netflix-series die je het liefst in één keer wilt zien af te gaan kijken. Kerstmis lijkt toch echt het moment suprême om in ‘binge-watch-mode‘ te gaan.

Maar niets is minder waar. Blijkbaar is de kerst toch een tijd van tradities en is het televisiekijkgedrag van Nederlanders hier geen uitzondering op. Uit een recent onderzoek van Akamai in samenwerking met onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat driekwart van de Nederlanders tijdens de kerstdagen veel liever naar de televisie zit te kijken. Dat geldt dan vooral voor de doelgroep boven de 34 jaar. De generatie tot 34 jaar kijkt liever via een streamingdienst naar series tijdens de aankomende kerst.

Uit het onderzoek blijkt dat lineair tv-kijken (ouderwets kastje kijken) onverminderd populair is: 74 procent van de respondenten is dit van plan. Een kleiner deel (32 procent) zoekt ontspanning via een online streamingdienst zoals o.a. Netflix en Videoland. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar ligt dit percentage met 64 procent beduidend hoger. In 11 procent van de Nederlandse huishoudens is televisiekijken tijdens de kerst uit den boze en gaat de televisie op zwart.

Home alone (1990) nog steeds een kersthit op TV en Netflix
Home alone (1990) nog steeds een kersthit op TV en Netflix

Online

Nederlanders kijken tijdens de kerst op diverse manier online televisie: via smart-tv (49 procent), pc of laptop (14 procent), tablet (10 procent) en smartphone (7 procent). Onder jongere Nederlanders (18-24 jaar) liggen de percentages voor deze online devices hoger. Tijdens de feestdagen zit de jongste generatie naar verwachting vooral op hun smartphone (23 procent) en laptop of pc (38 procent) series en films te kijken.

Programmakeuze

Ook in zijn programmakeuze is de Nederlander traditioneel: vooral typische kerstfilms, zoals Home Alone en Sissi, zijn populair en staan bij 41 procent van de respondenten op de kijkplanning. Kerstspecials van televisieprogramma’s zoals All you need is love kunnen rekenen op de aandacht van bijna een derde van de respondenten. Ook de traditionele kersttoespraak van de koning gooit hoge ogen, vooral onder 55-plussers: een kwart van hen wil deze uitzending niet missen.

Toename online verkeer

Akamai is het grootste en meest betrouwbare en tevens belangrijkste cloud delivery-platform ter wereld. Het platform van Akamai zorgt voor de meest optimale en veilige digitale ervaring voor bedrijven en consumenten. Het bedrijf ziet ieder jaar een piek in het internetverkeer tijdens de kerstdagen. Het online mediagebruik van consumenten is hier voor het grootste deel verantwoordelijk voor. De decembermaand is sowieso een drukke online verkeersmaand door de vele bezoeken aan online winkels wereldwijd.

[Header afbeelding © Elnur – Adobe Stock]

Share this post