Eén van mijn grootste frustraties op Facebook? Als ik weer eens op een artikel geklikt heb wat ik helemaal niet had willen lezen, alleen maar omdat de beschrijving op Facebook compleet misleidend was. Ik vervloek mezelf op zo’n moment weleens. Shit, ik ben er gewoon weer ingetrapt. Waarom volg ik deze pagina überhaupt nog? Maar ja, dan delen ze weer een interessant bericht en denk ik ja, toch nog maar even wachten met die un-like button.
Facebook erkent ook dat clickbait een probleem is. Clickbait werd al beoordeeld op pagina niveau. Vorig jaar al zorgde Facebook er voor dat pagina’s die consistent clickbait delen minder zichtbaar zijn in de News Feed. Onder clickbait headlines verstaat Facebook ‘headlines die informatie achter houden en overdrijven’. Nu gaat Facebook verder en beoordelen ze Facebookberichten niet alleen meer op pagina niveau, maar ook op bericht niveau. Er zijn drie updates die er voor moeten zorgen dat er minder clickbait artikelen op je Feed terecht komen en meer verhalen die je daadwerkelijk wil lezen.
1. Clickbait wordt beoordeeld op post niveau, naast pagina niveau. Om preciezer te werk te kunnen gaan om clickbait te reduceren.
2. Om dit effectiever te maken focussen ze zich op twee signalementen. Ze kijken naar of een post informatie achter houdt, of dat het informatie overdrijft.
3. Dit gaan ze niet alleen in het Engels doen, maar in verschillende talen.
Een van de belangrijkste waarde van Facebook’s News Feed is authenticiteit. Facebook heeft de afgelopen tijd gekeken naar wat mensen authentiek vinden en wat niet. Van de vorige update hebben ze geleerd dat het makkelijker is om de verschillende soorten clickbait te scheiden dan om alles op een hoop te gooien.
Headlines die informatie achter houden zien er uit als “Toen ze onder de kussens keek zag ze dit…” Headlines die overdrijven zien er uit als “WOW! Gemberthee is het geheim voor eeuwige jeugd. Je MOET dit zien.”
Een team bij Facebook heeft duizenden berichten zoals deze beoordeeld om de juiste criteria voor een clickbait headline op te stellen. Op deze manier kunnen ze clickbait meteen identificeren. Dit werkt op dezelfde manier zoals de meeste spam filters werken.
Posts met clickbait zullen lager in de News Feed terechtkomen. Facebook werkt er op dit moment aan om ook in andere talen op clickbait te controleren. Of dit nu ook al in het Nederlands gedaan wordt, is niet duidelijk.
Facebook zegt dat ze verwachten dat er voor veel pagina’s niet veel gaat veranderen. Maar pagina’s die afhankelijk zijn van clickbait headlines kunnen verwachten dat hun posts minder mensen zullen bereiken. Pagina’s moeten headlines die informatie achterhouden of overdrijven en daardoor misleidende verwachtingen scheppen, zo veel mogelijk vermijden. Als een pagina stopt met het posten van clickbait en sensatie headlines, zullen de posts geen impact meer hebben van deze verandering.
Ik ben heel benieuwd of deze nieuwe update ervoor gaat zorgen dat er daadwerkelijk minder clickbait artikelen op mijn Feed te zien zullen zijn. En ik ben ook heel benieuwd of de pagina’s die ik volg minder clickbait titels zullen gaan gebruiken. Ik begrijp wel waarom het gedaan wordt, want als iedereen het doet is het heel lastig om er niet in mee te gaan, views zijn belangrijk en als dat de manier is om die views te krijgen, is het lastig om daar weerstand tegen te bieden. Zeker als al je concurrenten het ook doen. Eigenlijk ben je als Facebook gebruiker die continu op die clickbait artikelen klikt ook een beetje schuldig, want jouw klik (en die van mij) is de bevestiging dat het werkt om clickbait te gebruiken.
Misschien moeten we daarom beginnen bij onszelf en bewust gaan klikken… In plaats van er continu in te trappen.