Dat Skyrim inmiddels al zes jaar oud is weerhoudt Bethesda er niet van nieuwe versies uit te brengen. Zo ook Skyrim VR, wat zoals de naam al doet vermoeden, de bekende game is, maar dan aangepast zodat het speelbaar is op de Playstation VR.
En dat zijn niet de geringste aanpassingen. Je beweegt nu met een teleporteersysteem, draait de camera in kleine sprongetjes, en kunt niet doodgaan. Vooral dat laatste is nogal een punt. Enerzijds begrijpelijk, want anders zou je speelsessie wel heel onaangenaam kunnen aflopen, maar tegelijkertijd haalt dat wel de hele game onderuit. Het ontbreekt aan elke uitdaging omdat elke vijand het per definitie zal verliezen. En wat je ervoor terug krijgt, met de move-controllers een zwaard heen en weer slaan en het gevoel dat je er echt ‘in’ zit, is ook niet alles.
De game kan nog steeds gespeeld worden met een gewone controller en gewone bewegingsopties, en ook met doodgaan, maar of dat valt aan te raden is nog maar de vraag. De kunstmatige intelligentie van vijanden lijkt niet aangepast, waardoor die snel om je heen staan te draaien. Snelle bewegingen in VR zijn voor de meeste mensen verboden terrein, dus hoe lang je dat gaat uithouden (zowel in-game als fysiek) is maar zeer de vraag.
Nu kent Skyrim ook nog een aantal grote beesten. Draken, mammoeten, reuzen, en spinnen. Heel veel spinnen. En ook een paar hele grote. Die nu dus lekker in je gezicht komen. Grote kans dat de meeste mensen dat niet zo aangenaam gaan vinden.
Nu was Skyrim van zichzelf al niet een heel erg goed uitziende game. En de combinatie van concessies die gedaan zijn om het soepel te laten draaien en de toch al niet geweldige resolutie van de PS VR zorgen er voor dat alles wat niet vlak voor je staat een grote pixelbrij wordt. Het mag wel duidelijk zijn dat deze game zich niet laat aanraden.
[Afbeeldingen © Bethesda]