16.11.2017
Marketing

Welke van de grote merken is het authentiekste van 2017?

By: Patrick Smeets

BlogMarketing

Merken zijn belangrijk: wij als mensen hangen er graag aan en voor veel mensen is het merk van de dingen die ze gebruiken en dragen toch een beetje een onderdeel van hun identiteit. Dan is het wel superbelangrijk als merk dat je als authentiek wordt ervaren, want er is bijna geen mooier compliment dat je kunt krijgen als bedrijf tegenwoordig.

In de VS heeft communicatiebureau Cohn & Wolfe elk jaar een onderzoek naar precies dat aspect van merken, en voor 2017 is er ook weer een winnaar uit de bus gekomen: Amazon. Dit was een wereldwijd onderzoek, dus niet alleen in de VS wordt Amazon blijkbaar als authentiek ervaren. Authentiek moet je trouwens niet verwarren met respectabel: dat is weer een hele andere lijst.

Er zitten in de top twintig natuurlijk nog meer grote bedrijven, dus hebben we even een lijstje gemaakt. Let wel, dat is gefilterd op de bedrijven waar we hier in Europa niet veel mee van doen hebben, zoals bijvoorbeeld Burt’s Bees (3), Newman’s Own (8) en Ghirardelli (13). We hebben zelfs de twijfelaartjes als Hallmark (16) en Hanes (19) weggelaten. Dan krijg je de internationale top elf hieronder.

AdobeStock_171208533
AdobeStock_171208533

De authentiekste bedrijven ter wereld

  1. Amazon
  2. PayPal
  3. M&M’s
  4. Lego
  5. UPS
  6. Intel
  7. Apple
  8. Google
  9. Levi’s
  10. Harley Davidson
  11. Ben & Jerry’s

Deze ranglijst is gemaakt op basis van een aantal kenmerken die door meer dan 15.000 consumenten zijn toegeschreven aan de bedrijven: respect, realiteitszin en betrouwbaarheid. Zoals gezegd is authenticiteit een groot goed: meer dan 90 procent van de consumenten is bereid een merk te belonen met een aankoop, investering of aanbeveling als het als authentiek wordt gezien.

Het wordt wel steeds moeilijker om de consument te overtuigen, want slechts een op de vijf consumenten vertrouwden er op dat merken trouw bleven aan hun originele doel en nog minder vonden dat merken ‘open en eerlijk’ waren. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel, ook voor de merken die het goed hebben gedaan.

[Afbeeldingen © Michail Petrov / bht2000 – Adobe Stock]

Share this post