21.07.2017
Technologie

Betalen in het OV met je smartphone werkt voor geen meter

By: Patrick Smeets

BlogTechnologie

Als de directeur van het bedrijf dat het moet regelen de introductie van het nieuwe mobiele betaalsysteem voor het OV “waardeloos” noemt en zegt dat het “dik balen” is weet je dat het niet loopt. Twee maanden geleden werd het nieuwe systeem geïntroduceerd voor Android-telefoons door Translink, maar sinds die tijd hebben nog geen 5000 mensen daadwerkelijk een reis betaald met hun mobiel.

KPN-gebruikers hadden het zo moeilijk dat Translink het systeem na een paar dagen heeft stopgezet. De app is dusdanig ingewikkeld dat het zelfs met hulp van de klantenservice van KPN niet te doen is voor de meeste mensen om de app te activeren. Vodafone-gebruikers hebben het iets makkelijker, maar ook daar kan een percentage gebruikers niet reizen via de app.

Wallet

Het probleem zit in het grote aantal systemen dat op de achtergrond met elkaar moet praten. Dat zijn er zo’n negen, waarvan de meest problematische de digitale portemonnee is. Die moet aangemaakt worden in een aparte app via je provider, gevuld met één cent voor de authenticatie en daarna kun je ‘m pas beginnen te gebruiken.

Al die koppelingen zijn niet helder, gedoe en dus zoals ik bij de introductie al zei niet klaar voor de massa. Mensen haken helemaal af als het zo omslachtig werkt als het nu doet.

Dit had een zogenaamde ‘soft launch’ moeten zijn, waar early adopter-types de allerergste facetten hadden kunnen melden, zodat Translink over een paar maanden had kunnen zeggen dat het systeem klaar was. Dit soort publieke beta-testen werken maar zelden, en zeker niet als het onderliggende systeem kort door de bocht nog niet eens klaar is voor echt gebruik.

[Afbeeldingen © pab_map – Fotolia]

Share this post