Ben je ook het type dat tijdens de vakantie even helemaal offline gaat? Alle apparaten uit en helemaal focusen op de vakantiepret? Dan ben je niet alleen, maar onderzoek van McAfee wijst uit dat het percentage mensen die de stekker er uit trekken steeds kleiner wordt.
Het is niet dat we niet willen, want 43 procent van de mensen die op vakantie gingen wilden wel ‘unpluggen’, maar slechts de helft heeft het ook gedaan. de meesten daarvan wilden toch bereikbaar blijven voor vrienden en familie.
Ouders waren een stuk happiger om de apparaten uit te schakelen: de helft zag dat zitten, ten opzichte van maar een derde van de mensen zonder kinderen. Ook werk speelt een belangrijke rol: bijna 60 procent van de mensen zou helemaal offline gaan als ze niet toch werk in de gaten moesten houden.
Deze cijfers zijn weliswaar uit een studie in Amerika gekomen, maar de kans dat de cijfers niet zo veel zullen afwijken in Nederland is vrij groot natuurlijk. We leven allemaal steeds meer een connected lifestyle en dus wordt het ook moeilijker om de allure van onze apparaten te weerstaan.
Opvallend genoeg is de jeugd er een stuk beter in: daar wil bijna driekwart de telefoon uitzetten, waar maar de helft van de mensen van 40 jaar en ouder dat doet. Mannen zijn het ook veel vaker van plan dan vrouwen, maar daar komt effectief het minste van. Verrassend. De groep die echter het allerminste de zaak uitzetten waren vrouwen tussen de 50 en 55.
Ook de veiligheid van de WiFi is altijd een issue op vakantie. Nu zal het vanaf dit jaar iets minder belangrijk zijn, aangezien je binnen Europa gewoon kunt internetten op je apparaten zonder bij te betalen, maar toch is het altijd oppassen.
Dat wordt niet altijd gedaan: meer dan de helft van de mensen weet wel hoe ze moeten checken of de WiFi in orde is, maar minder dan de helft doet dat dan ook. Het is – zoals dat gaat – afhankelijk van hoe hoog de nood is om verbonden te raken.
Met al deze cijfers is de conclusie simpel te trekken: we hebben het er maar moeilijk mee. Meer dan de helft van de mensen is per dag minstens een uur online, bijna 40 procent kan geen dag zonder de mail te checken en eenzelfde percentage redt het niet zonder social media-injectie. We zijn verslaafd aan onze digitale informatie, of we nu op vakantie zijn of niet.
[Afbeeldingen © Maria_savenko – Fotolia]