Er is voor zover ik weet niemand die de tel bij heeft gehouden over het aantal gadgets dat we als mensen al verzonnen hebben. We herinneren ons de hele goede, maar voor elk succes zijn er meerdere gadgets of uitvindingen die volledig geflopt zijn.
Dingen als de N-Gage, Crystal Pepsi, de Apple Newton, groene ketchup, de Virtual Boy of de Ford Edsel worden nog wel eens als grapje gebruikt (of in het geval van de Ford zelfs tijdelijk als synoniem voor falen) maar niemand houdt zich er mee bezig. De Zweedse klinisch psycholoog Samuel West vindt dat jammer, want volgens hem is er weinig zo educatief als falen.
De meer dan 50 producten die in Helsingborg tentoon gesteld staan laten zien hoe verkeerd technologie-makers het kunnen inschatten als het gaat om de tech van de toekomst, maar ook gewoon hoe merken zich kunnen vergissen. Dingen als het Harley-Davidson parfum en Donald Trump’s Monopoly in het zuur ‘I’m back and you’re fired!’ staan broederlijk naast dingen als Google Glass, een Betamax videorecorder en een Segway.
Als je graag een keer wilt gaan kijken kan dat in elk geval tot september van dit jaar. Je bevindt je dan in elk geval in goed gezelschap, want een aantal van de merken wiens producten tentoongesteld zijn hebben hele delegaties langsgestuurd om te leren van hun – en andermans – fouten.
Niet iedereen was even enthousiast, zo vertelt West: “sommige merken wilden helemaal niks met het museum te maken hebben.” Jammer, want zo leer je het natuurlijk nooit.
[Afbeeldingen © Museum of Failures]