15.06.2017
Social Media

Instagram markeert gesponsorde posts binnenkort heel duidelijk

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

Het wordt vanaf nu een stuk duidelijker als een influencer of bekend persoon een post op Instagram zet waar iemand anders voor betaald heeft. Facebook heeft een tool uitgebracht die het mogelijk maakt voor contentmakers om te laten zien dat een post gesponsord is en door wie.

Tot nu toe werd dat te pas en te onpas ‘vergeten’ of met voor niet iedereen even duidelijke hashtags als #ad en #sp aangegeven. Dat leverde al eerder gedoe op, maar Instagram heeft dat altijd maar zo gelaten, maar na een test in februari werd het nu toch tijd om de nieuwe functionaliteit te gaan introduceren bij een select groepje.

De creatievelingen en het merk dat ze sponsort kunnen met de tool ook direct zien hoeveel bereik en interactie de post heeft opgeleverd. Als merk kun je dat dan in je Facebook paginamanager zien en heb je dus direct inzicht in wat je gespendeerde geld je oplevert.

Je kunt bij de naam van de poster meteen zien dat het om betaalde content gaat. Foto: Instagram
Je kunt bij de naam van de poster meteen zien dat het om betaalde content gaat. Foto: Instagram

Instagram heeft de tool niet onder druk van een commissie gemaakt en zal het gebruik ervan ook niet meteen gaan controleren of contentmakers hem gaan gebruiken. Instagram wil eerst kijken of het systeem aan ieders wensen voldoet en werkt zoals het hoort, voordat er harde regels gaan komen die ook nageleefd moeten worden. Dat volgt in de komende maanden.

[Afbeeldingen © Instagram]

Share this post