Het wordt tijd voor Facebook om iets terug te geven aan nieuwsorganisaties voor alle schade die ze hebben gedaan. Dat zegt Steven Waldman in de New York Times. We hebben het dan over de financiële schade, welteverstaan.
Hoewel social media ervoor kunnen zorgen dat een artikel van een nieuwsorganisatie meer gezien wordt, is Zuckerberg’s kolos er mede verantwoordelijk voor dat mensen geen cent meer willen uitgeven aan nieuws. Bijna alle advertentiegelden gaan op dit moment naar Facebook en de uitgevers van nieuwspublicaties moeten steeds meer mensen gaan ontslaan, mede als gevolg daarvan.
Om die ingewikkelde relatie een beetje te repareren startte Facebook al met het Journalism Project, maar ze moeten meer en volgens de Wall Street Journal is een nieuw project in de maak om te zorgen dat er weer geld in het laatje komt bij de nieuwsuitgevers.
Het zou om een model gaan waarbij mensen een aantal artikelen kunnen lezen van een publicatie voordat ze gevraagd worden om te betalen voor hun nieuws. Dat zou gekoppeld worden aan het vorig jaar geïntroduceerde Instant Articles, waarin uitgevers hun artikelen direct op Facebook kunnen zetten met een betere en interactieve ervaring.
Die mogelijkheid zou vanaf eind dit jaar beschikbaar zijn, maar veel meer weten we er niet van. Of het genoeg is om nieuwsuitgevers tevreden te stellen is ook nog maar de vraag: dit kost Facebook niks behalve wat ontwikkeltijd en uiteindelijk is het aan de gebruikers om te betalen voor hun nieuws. Hoeveel die er voor over hebben weten we inmiddels ook al: niet veel.
[Afbeeldingen © Kadmy – Fotolia]