10.05.2017
Gaming

Hearthstone’s Journey to Un’Goro is goed, maar niet tegen elke prijs

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Hearthstone, net zoals andere cardgames als Magic: the Gathering, Duelyst of Gwent, is afhankelijk van de kaarten die er in zitten. Naarmate de expansies van het serieus populaire digitale kaartspel elkaar opvolgen werden het er steeds meer en had Blizzard geen andere keus dan seizoenen te creëren waarbij oudere expansies niet meer ‘mogen’ en nieuwe die plek innemen.

Journey to Un’Goro is de tweede sinds dat besluit en dat betekent dat dit het moment is om de meta (de game in de game die veel invloed heeft op waar de meeste spelers mee spelen) op te schudden. Is dat gelukt? Ja. Is dat genoeg om Hearthstone weer een paar maanden vooruit te krijgen? Zelfs daarop moet ik denk ik ja zeggen, maar dat wil niet zeggen dat alles nu koek en ei is in Hearthstone. Verre van.

Prima kaarten…

Het probleem zit ‘m niet in de kaarten zelf. Er zitten veel goede nieuwe kaarten in deze expansie en dan heb ik het niet alleen over de gele (Legendary) kaarten die iedereen wil hebben. Veel common en rare (oftewel niet lastig te krijgen) kaarten als Glacial Shard, Nesting Roc of Tar Creeper passen in elk deck, en ook de negen klasses die Hearthstone heeft worden bediend met pareltjes als Jeweled Macaw, Evolving Spores, Arcanologist, Hydrologist, Radiant Elemental, Direhorn Hatchling of Ravenous Pterrodax.

Een aantal van de nieuwe thema’s worden goed uitgewerkt: elementals doen leuke dingen, maar als je ze achter elkaar blijft spelen worden ze nog beter. Ook het adapten is een leuk mechaniek: je kunt minions adapten, waardoor ze een bonus krijgen als meer health, divine shield, poisonous, en dat soort dingen, al krijg je wel at random de keuze uit drie als je dat effect triggert.

De grote verschuiving is echter voorbehouden aan de quests: spells die je in beurt één kunt spelen en die je vragen een specifiek iets te doen om een hele fijne bonus te krijgen. Voorbeeld: de heel sterke quest voor Rogues vraagt je om vier minions met dezelfde naam te spelen, waarna je een spell krijgt voor 5 mana die AL je minions voor de rest van de game 5/5 maakt. Priests kunnen een 8/8 taunt minion krijgen voor diezelfde 5 mana die hun health naar 40 zet. Warriors krijgen een Hero Power die 8 damage aan een random enemy doet, en ga zo maar door.

…maar hoe kom ik er aan?

De quests zijn zonder twijfel sterk en je ziet ook dat er heel veel decks omheen gebouwd worden. En daar zit wel ook een struggle: al die quests zijn Legendary kaarten, dus de kans om er eentje te krijgen is verdomde klein. Kijk anders even de video waarin ik met 130 pakjes (kosten als je ze echt moest kopen: 180 euro) ternauwernood vier legendaries er uit weet te trekken.

Let wel: je kunt Hearthstone als free to play-titel spelen. Elke dag krijg je een quest en kun je goud verdienen door potjes te winnen. Zo kun je in theorie (en met veel spelen) elke dag één pakje gratis krijgen. Zo zou je gemiddeld eens per maand een legendary kunnen krijgen, maar aangezien er 24 nieuwe legendary kaarten in de expansie zitten en je nooit weet wat je krijgt kan het lang duren voordat je hebt wat je zoekt.

Balans zoek

Natuurlijk, je kunt pakjes kopen. Je kunt zelfs ongewenste kaarten kapotmaken voor ‘dust’ om daarna precies wat je wilt te kopen, maar als je niet serieus van plan bent om er wat van te gaan maken in Hearthstone is dat veel moeite, alleen maar om een beetje mee te kunnen spelen. Sommige van de quests domineren het spel op dit moment en het lijkt er niet op dat er nog veel mogelijkheden zijn om daar omheen te werken. Of je moet, net zoals in het laatste half jaar, tevreden zijn om alweer dat Warrior deck met de piraten te pakken. Dat werkt nog steeds.

Als je gewoon casual af en toe een potje wilt spelen, kan dat natuurlijk nog steeds. Weet wel dat je tijden ranked matches altijd slaag gaat krijgen van decks die je binnen een beurt of zes óf dusdanig buitenspel hebben gezet dat er niks meer aan te doen is voor je op 0 levenspunten staat óf je in elk geval de bui al ziet hangen als de quest gaat triggeren.

Gek genoeg heeft de expansie er wel voor gezorgd dat als je investeert in een deck dat loopt, de balans veel beter is dan voor de release van Un’Goro. De dagen van drie decks zien die alles klopten is wel voorbij, gelukkig.

Een voorbeeld van een quest: speel wat er gevraagd wordt en krijg een dikke beloning.
Een voorbeeld van een quest: speel wat er gevraagd wordt en krijg een dikke beloning.

Dure grap

Niet gelukkig: de spelers op dit moment. Ben je casual, heb je moeite om een deck te maken dat tegenstand kan bieden aan de ‘dure’ decks met de quests; ben je competitiever, moet je echt wel kaarten gaan kopen om alles te hebben wat je nodig hebt voor je verschillende klassen. Het tempo waarin Blizzard nieuwe expansies uitbrengt is vrij hoog, want over een maand of vier kunnen we weer een nieuwe verwachten en dan begint het spel weer van voren af aan.

De kleinere uitbreidingen die Blizzard voorheen deed waren wat dat betreft iets beter te behappen: die kostten dan ook wel rond de 25 euro, maar daar kreeg iedereen gegarandeerd dezelfde kaarten uit, waaronder een heel aantal legendaries. Dat bepaalde dan meteen de metagame van dat moment, maar dan kon wel iedereen mee. Un’Goro is het begin van het einde voor die trend, en dat maakt Hearthstone spijtig genoeg iets minder free to play en een stukje meer pay to win. En dat is, voor hoe goed deze game in elkaar zit, verdomde zonde.

[Afbeeldingen © Blizzard]

Share this post