Maandelijkse kosten blijven de belangrijkste reden voor Nederlandse consumenten om te kiezen voor een triple play aanbieder van internet, tv en vaste telefonie, zo blijkt uit het Triple play Insights rapport van Telecompaper.
Hoewel kosten gerelateerde redenen met 22% nog wel bovenaan staan, worden ze wel minder belangrijk. Het gaat bij kosten gerelateerde redenen zowel om de maandelijkse kosten, als om promoties en acties. Redenen die met tv (zoals aantal en soort zenders) of internet (bijvoorbeeld de snelheid) samenhangen, worden steeds belangrijker in de keuze voor een alles-in-1 aanbieder. Momenteel staan zij op een tweede en derde plek, met respectievelijk 19 en 18 procent van de consumenten die dit als reden noemt.
Redenen die betrekking hebben op vaste telefonie zijn het minst belangrijk en laten ook een daling zien. Steeds minder aanbieders nemen vaste telefonie ook standaard op in hun alles-in-1 pakket.
Per aanbieder zijn er duidelijke verschillen te zien in de redenen van aanschaf. Zo blijft bij Telfort het kostenaspect belangrijk, terwijl Ziggo wordt vooral gekozen vanwege tv-redenen zoals het aanbod van (extra) zenders. De hoge NPS van KPN lijkt een belangrijke rol te spelen in het feit dat bij KPN aanbieder gerelateerde redenen, waaronder het imago, het vaakst genoemd worden.
Het gemiddelde triple play-huishouden bestaat uit 2,6 gezinsleden, iets groter dan het gemiddelde Nederlandse huishouden dat uit 2,2 gezinsleden bestaat. Van de triple play huishoudens bestaat 40% uit drie of meer gezinsleden. De aanschaf van een pakket vindt vooral plaats via internet (51%), maar ook dit is sterk aanbieder-afhankelijk.
Het afgelopen jaar is de churn (het aantal overstappers) in de triple play-markt wat afgenomen. Een reden hiervoor is de stijgende NPS bij veel aanbieders. Het betere imago zorgt er voor dat mensen minder rondkijken. Belangrijkste reden is echter wellicht de sterk stijgende bundeling van de vaste diensten met een mobiele aansluiting. Door de daarbij behorende quad play-voordelen (korting, gratis zenderpakketten, gratis extra’s) wordt een stevigere lock-in gecreëerd waardoor klanten minder snel overstappen.