In de afgelopen jaren zijn erg veel mensen overgestapt op alles in 1 pakketten. Mensen stapten vooral over vanwege het voordeel. Tegenwoordig is het voordeel nog altijd een belangrijk argument, maar internet snelheid en televisie aanbod winnen terrein.
Een duidelijk voordeel bij alles in 1 is natuurlijk het prijs verschil in verhouding met de diensten afzonderlijk. Alles in 1 abonnementen zijn abonnementen waarbij je internet, televisie en vaste telefonie combineert. Er is tegenwoordig zelfs nog meer korting mogelijk. De twee marktleiders, KPN en Ziggo, bieden namelijk quad play aan met aantrekkelijke korting en extra’s. Bij quad play combineer je naast internet, televisie en vaste telefonie ook je mobiele abonnement. De markt raakt langzaam verzadigd en klanten zien het prijsvoordeel tegenwoordig als steeds minder belangrijk. Dat blijkt uit het meest recente Triple play Insights rapport. In 2017 begint men het steeds belangrijker te vinden hoe snel het internet is of welke extra televisie pakketten men krijgt. De verschuiving in voorkeur is het gevolg van verschillende ontwikkeling.
De markt van mensen die meerdere diensten bij een provider afnemen (multi play) raakt langzaam verzadigd. Afgelopen kwartaal steeg het aantal nieuwe multi play afnemers naar ruim 6,5 miljoen huishoudens, maar de stijging zwakt af. Dat kan ook bijna niet anders want Nederland telt in 2016 iets meer dan 7,72 miljoen huishoudens. We zien nu langzaam maar zeker een verschuiving binnen de drie multi play groepen. Het aandeel quad play afnemers stijgt langzaam en die stijging gaat bijna volledig ten koste van Alles in 1 afnemers. Het is een logische trend omdat je voor quad play ook alles in 1 nodig hebt met een mobiel abonnement.
Op dit moment zijn het alleen KPN en VodafoneZiggo die ook echt voordeel bieden bij quad play. Aangezien de meeste mensen al flinke korting krijgen met de alles in 1 pakketten, worden andere factoren als het aantal kanalen en de internetsnelheid doorslaggevend. Omdat bijna elk huishouden al een Alles in 1 abonnement heeft, wordt het mogelijke voordeel bij overstappen natuurlijk ook minder groot.
Volgens het Triple play Insights (TpI) rapport blijft kosten nog altijd de belangrijkste factor. De onderzoekers zien, dat televisie aanbod en internet belangrijker worden in de keuze van een consument voor een alles in 1 provider. Telefonie is tegenwoordig de minst belangrijke reden en we zien steeds meer providers zonder een vaste lijn in het standaard alles in 1 pakket. Tegenwoordig is het televisie aanbod belangrijker aan het worden. TV aanbod is een belangrijke reden voor mensen om van alles in 1 provider te wijzigen. Afgelopen jaar heeft Ziggo hierin een grote slag gewonnen. Je kunt namelijk als Nederlandse consument alleen via Ziggo naar de populaire zender HBO kijken. Daarnaast zijn de sportzenders van Ziggo en Fox ook populair. Het TpI onderzoek toont bijvoorbeeld aan, dat mensen voor Ziggo kiezen vanwege het keuze aanbod. Men kiest KPN vanwege de goede naam van de provider. KPN scoort hoog in NPS, klanttevredenheid.
Nu steeds meer mensen overstappen naar Alles in 1 abonnementen begint de markt langzaam verzadigd te raken. Al dat voordeel maakt meer voordeel natuurlijk minder belangrijk als reden om over te stappen. De uitdaging van providers in de komende jaren ligt naast aantrekkelijke prijzen ook in optimaal televisie aanbod en hoge internetsnelheid.
[Afbeelding ©
Boggy
– Adobe Stock]