18.10.2017
Media

Onderzoek naar televisie in 2020: vooral on demand en mobiel?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMedia

Ericsson presenteerde onlangs alweer de achtste editie van het jaarlijkse ConsumerLab TV en Media Rapport, waarin de groei van TV- en videokijken en de veranderende manier waarop consumenten content bekijken, worden onderzocht.

De verwachting is dat het on demand kijken onverminderd doorgroeit tot 2020, waarbij uiteindelijk bijna 50% van het totaal on demand gekeken zal worden. Het TV- en videokijken gebeurt dan vooral op mobiele schermen (tablets, smartphones en laptops). Ten opzichte van 2010 valt er een groei op te tekenen van 85%, de smartphone alleen is al verantwoordelijk voor bijna een kwart hiervan.

Hoe, wanneer en waar we kijken verandert

Niet eerder keken we meer televisie dan nu, maar liefst 30 uur per week. En dan doen we dan het liefst on demand in plaats van traditioneel. Zoals je kan verwachten zijn het vooral jongeren (16-19 jaar) die het meeste kijken, zij spenderen dan ook 33 uur per week aan het bekijken van content en doen dit vooral op hun mobiele telefoon. Duidelijk is dat we tegenwoordig toch echt zelf bepalen wat we bekijken, wanneer we dat doen en op welk device.

Keuzestress

Deze nieuwe manier van tv-kijken zorgt ook weer voor een aantal nieuwe uitdagingen. Keuzestress is hier een goed voorbeeld van. Uit het onderzoek van Ericsson blijkt namelijk ook dat we dagelijks steeds meer tijd besteden aan het zoeken naar content. Je hebt zelf vast al eens een half uurtje door Netflix zitten scrollen voor het vinden van een leuke film om te kijken.

Voorheen hadden we de keuze uit de publieke en commerciële zenders en werd er door hun bepaald wat we op dat moment gingen kijken, vrij overzichtelijk dus. Vandaag de dag zijn we bijna een uur per dag, zo valt te lezen in het rapport, aan het zoeken naar iets interessants om te kijken.

Aanbod

We hebben vandaag de dag naast interactieve televisie ook de beschikking over verschillende zender pakketten voor bijvoorbeeld het hele gezin, de filmliefhebber of de sportieve kijker (live voetbal). Het aanbod is groot. Denk ook maar eens aan de on demand diensten (los films huren), TV Apps, YouTube, Netflix, Amazon Prime, Pathe Thuis en diensten als KPN Play.

In 2020

De verwachting is dat een derde van de consumenten tegen 2020 gebruik maakt van Virtual Reality en deze technologie een belangrijke rol zal innemen bij het kijken van TV en video’s. Daarvoor moet er wel nog wat gaan veranderen. 55% van de consumenten vindt VR-brillen nu nog te duur, iets dat Facebook ook door heeft, en daarom dus een goedkopere variant uitbrengt. Opvallend is dat een derde van alle ondervraagden graag een VR-bundel af zou willen sluiten bij hun TV-provider. Daar liggen dus nog kansen voor TV-aanbiedend Nederland.

[Afbeelding ©
REDPIXEL
– Adobe Stock]

Share this post