We kijken met zijn allen steeds meer Video on Demand. En Netflix lijkt de grote aanjager van deze ontwikkeling te zijn. Met het toenemen van het aantal huishoudens met een abonnement op Netflix, stijgt het aantal on demand kijkminuten en het aantal Nederlanders dat doet aan bingewatchen.
Televisie blijft nog wel het belangrijkste apparaat om streaming video op te bekijken, een groter scherm krijgt toch vaak nog de voorkeur, maar moet ook steeds meer de laptop, smartphone of tablet naast zich dulden. Iets dat mede komt door apps van KPN en Ziggo, zo blijkt uit het een nieuw rapport van Telecompaper: Video behaviour of Dutch consumers in Q2 2017.
Het aantal minuten per dag dat er gemiddeld wordt gekeken naar series, films en documentaires van on demand diensten zoals Netflix en Videoland, is in laatste twee jaar verdubbeld. Begin 2015 werd er 11 minuten per dag besteed aan deze vorm van content kijken, in Q2 van 2017 ligt dat op 23 minuten per dag. En het zijn met name twintigers die de afgelopen kwartalen meer on demand zijn gaan kijken, inmiddels gemiddeld 43 minuten per dag.
De afgelopen twee jaar verdubbelde ook het aantal Netflix-abonnementen: van 1,1 miljoen naar ruim 2,3 miljoen huishoudens. Daarmee wordt momenteel bijna een derde van alle Nederlandse huishoudens bereikt. Behalve aanjager van de behoefte, lijkt Netflix momenteel ook de enige speler op de markt te zijn die de behoefte naar een nieuwe manier van video consumeren kan bevredigen.
In Nederland zijn ook Videoland en RTL XL (abonnementsvariant) de andere meest populaire on demand diensten, alleen beide met zo’n 300.000 abonnees. Het succes van Amazon Prime Video blijft vooralsnog uit in Nederland.
Verder is in het onderzoek te lezen dat met de opkomst van Netflix en de stijgende populariteit van video on demand neemt ook het aantal bingeviewende Nederlanders toe, inmiddels is dat al 61%.
In de toekomst zal het aantal on demand kijkminuten verder gaan stijgen. Niet alleen omdat er nog altijd Netflix-abonnees bij komen, maar ook omdat andere on demand-diensten, zoals Videoland, langzaam aan populairder worden.