Nu steeds meer mensen zonnepanelen hebben of willen wordt ook het thema thuisopslag relevant. Een grote batterij aan de muur die de gewonnen zonne-energie opslaat, zodat er minder verloren gaat omdat je eigen energiegebruik niet groot genoeg is om alles op te slurpen.
In de opslagbranche komen er steeds meer spelers. Tesla en LG Chem zijn twee grote, maar een nieuwe speler genaamd Enphase wil het net iets anders aanpakken. Het probleem met al die batterijen is namelijk dat ze over the top zijn: zeker als je een relatief klein gezin hebt is de opslag eigenlijk veel te groot. Waarom dan geen modulair systeem? Ziedaar de Enphase AC-batterij.
Het voordeel van zo’n modulair systeem is natuurlijk dat je in eerste instantie niet al te veel geld hoeft uit te geven om te beginnen met opslag. Door bij gezinsuitbreiding (of het aanschaffen van een elektrische auto) opslag bij te kunnen steken heb je altijd genoeg, maar nooit te veel. Beter nog: op die manier kun je de kosten ook spreiden.
Elke batterij heeft een opslagcapaciteit van 1,2 kWh. Dat is beduidend minder dan je in die grote batterijen krijgt, maar daar zitten meer voor- dan nadelen aan. Een Tesla Powerwall weegt zo’n 125 kilo en is bijna een meter breed en hoog. Dat is niet makkelijk te installeren, terwijl de modulaire batterijen een stuk kleiner zijn.
Dat betekent dat het systeem door één persoon in twee uur opgezet kan worden, wat nogal scheelt in de installatiekosten. Het maakt het ook makkelijker om de Enphase-batterijen in een andere configuratie aan de muur te hangen. Handig, als je wel ruimte hebt, maar die niet breed of hoog genoeg is voor één grote batterij. Het gemiddelde gebruik van een gezin is 3 kWH, dus je bent met twee modulaire batterijen al een heel eind op weg naar duurzaam stroomgebruik.
Alles heeft zijn prijs, natuurlijk. De batterijen zijn, als je puur naar euro’s per kWh zou kijken, relatief wel duurder, maar daar staat dus wel allerlei ander voordeel tegenover. De Enphase-batterijen kunnen namelijk ook twee cycli per dag doen, als je dat wilt. Een normale thuisbatterij laadt namelijk maar een keer per dag op: overdag. De energie uit je panelen die je niet gebruikt wordt opgeslagen en die gaat de batterij in. Vervolgens gebruik je wat er in de batterij zit als de zon weg is en dan begint het de volgende dag van voren af aan. Die tweede cyclus van de modulaire batterijen maakt het mogelijk om ’s nachts (tegen laag tarief) de batterij vol te trekken met goedkope stroom.
Dat lijkt contraproductief, maar ’s morgens – zo blijkt – vindt juist een groot gedeelte van de stroomconsumptie plaats en tegen de tijd dat de panelen beginnen met opwekken kan de batterij weer gevuld worden. Zo neem je in elk geval geen dure dagstroom meer af. Je kunt dat trouwens allemaal instellen in een app, waar je ook kunt bijhouden hoe veel er opgeslagen is, wat er binnenkomt en wat er uit gaat.
Het modulaire karakter van de batterijen geeft je ook meer zekerheid dat als er eentje uitvalt, je in elk geval nog iets hebt. Dat trucje heeft Enphase geleerd van hun micro-omvormers die ze voor zonnepanelen maken: die zijn ook per paneel, wat er voor zorgt dat de opbrengst van één zonnepaneel geen invloed heeft op de andere panelen. Zo krijg je altijd de maximale opbrengst, ook als een paneel in de schaduw staat.
Heb je nou echt een thuisbatterij nodig als je zonnepanelen hebt? Die vraag is moeilijk te beantwoorden. We hebben (in elk geval tot 2020) nog steeds het systeem van saldering in Nederland, zodat je opgewekte energie kunt teruggeven aan het energienet. Het is wel zo dat je met een thuisbatterij slimmer met dat principe kunt omgaan: je levert dan in elk geval niet met de rest van alle andere zonnepaneel-eigenaren aan het net, maar op een ander moment. Ook met een batterij kun je nog steeds energie teruggeven en daar iets voor terugkrijgen.
Als je een elektrische auto hebt wordt het allemaal een stuk interessanter, want dan heb je ook meer stroom nodig en hoe goedkoper je die kunt krijgen, hoe beter. Er zit ook een bepaalde mate van onafhankelijkheid aan zo’n thuisbatterij. Ze moeten nog steeds aangesloten worden op het elektriciteitsnet om te functioneren, maar het moment dat je dat nauwelijks meer nodig hebt kun je met deze modulaire batterijen stapje voor stapje dichterbij brengen.
[Afbeeldingen © Enphase]