Helaas daar gaan we weer! Op de dag dat het CBS naar buiten brengt dat het vertrouwen van consumenten in april 2017 wederom is toegenomen tot het hoogste niveau in ruim 16 jaar kondigt Blokker aan fors te reorganiseren. Absoluut niet onverwacht want Blokker is al sinds 2014 verliesgevend en schrapte de afgelopen 2 jaar al 800 banen. Blokker en Marskramer sluiten 200 winkels in Nederland en schrappen maar liefst 2000 arbeidsplaatsen.
Blokker, gestart als familiebedrijf in1896, is momenteel actief in acht landen en heeft ruim 2400 winkels. In totaal werken er 22.000 medewerkers. Het is jammer voor Nederland, voor de medewerkers en voor het retail landschap maar het kon niet uitblijven. Wie is de volgende zou je je kunnen afvragen? Hebben we straks alleen nog maar mega supermarkten over, die net als in Frankrijk alles maar dan ook alles verkopen. Want wees nu eerlijk, wat kun je überhaupt kopen bij Blokker wat je niet bij andere winkels eenvoudiger kunt kopen. Met andere woorden waar zit in hemelsnaam het onderscheidend vermogen? Zijn het niet de online spelers zoals Bol.com en de budgetwinkels zoals bijvoorbeeld Action die deze markt volledig domineren?
Iets is er namelijk toch echt goed fout gegaan. In vijf jaar tijd van winst naar 20 miljoen verlies. Net als recentelijk bij V&D zien we ook hier bij Blokker dezelfde problemen. Dalende omzet, stijgende kosten, minder passanten in de winkelgebieden en het gebrek aan daadkracht en de mogelijkheid om daadwerkelijk te veranderen. Om nog maar niet te spreken van de online markt.
Blokker Holding zoekt per direct nieuwe eigenaren voor al haar formules, behalve Blokker. Hierbij gaat het dus om Intertoys, Bart Smit, Toys XL, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker. De formule Marskramer gaat overigens volledig door als franchiseformule. In totaal gaan er 2000 banen verloren bij Blokker, Marskramer en op het hoofdkantoor van de holding. Blokker kiest hiermee heel duidelijk voor de huishoudmarkt. De speelgoed en wonen markt waar ze ook actief in zijn, wordt helemaal verkocht.
De verwachting is dat er ruim 400 winkels overblijven en een webshop. Met het geld uit de verkoop van de formules hopen ze de noodzakelijke transformatie van de huidige winkels te financieren. Blokker gaat zich als retailconcern met deze 400 Blokker-winkels volledig focussen op de huishoudmarkt. De organisatie denkt hierdoor sneller in te kunnen spelen op het gedrag van de consument en de concurrentie. Als gevolg van alle bovenstaande maatregelen verwacht de organisatie overigens nog wel de komende jaren verliesgevend te blijven.