Vijf landen
De eerste exemplaren van de Opel Ampera-e rollen inmiddels in de buurt van Detroit van de band. Toch zal de elektrische auto, als hij begin volgend jaar op de markt komt, niet volop beschikbaar zijn. Opel kiest er daarom voor om hem in vijf landen te laten debuteren, allemaal landen waar hard gewerkt wordt aan een goede laadinfrastructuur en waar de overheid stimulerend is ten opzichte van elektrische auto’s.
Opel kan daarom niet om Noorwegen heen, waar eigenaren van elektrische auto’s niet alleen geen BTW betalen over de auto, maar ook gebruik mogen maken van de busbaan, gratis mogen parkeren, niet hoeven te betalen voor tolwegen en ook nog eens minder wegenbelasting betalen.
Nederland
Het eerste land waar de Opel Ampera-e geleverd gaat worden is dan ook Noorwegen, maar Nederland volgt op een tweede plek. Ook volgend jaar gelden er in ons land de nodige voordelen voor elektrische auto’s. Particulieren betalen geen wegenbelasting en zakelijk rijders profiteren van vier procent bijtelling over de fiscale waarde van de auto. Nu is er nog geen vanafprijs bekend, maar wij gaan er vanuit dat hij ruimschoots onder de 50.000 euro blijft.
Range
De Opel Ampera-e krijgt een enorm accupakket van 60 kWh, dat hem volgens de NEDC-meetmethode een range geeft van ruim 500 kilometer. In de praktijk moet de Ampera-e zo’n 380 kilometer kunnen halen op een acculading. Daarmee is hij in zijn prijsklasse momenteel de range-koning.
2018
Opel wil dat de productie in de Verenigde Staten in 2018 op volle toeren is. Momenteel wordt er maar één dienst gedraaid in de fabriek vlakbij Detroit. In 2018 moeten er drie diensten gedraaid worden en dan moet de Ampera-e ook in alle Europese landen te krijgen zijn.