19.04.2017
Social Media

Facebook Messenger 2.0: chatbots, muziekintegratie en bedrijven

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

Tijdens Facebook’s F8 conferentie voor ontwikkelaars zijn er een hoop nieuwe dingen aangekondigd, maar de focus lag op de eerste dag duidelijk op Messenger. De chat-app die inmiddels al zoveel meer doet is razend populair en wordt steeds uitgebreider. David Marcus, VP of Messaging Products, kondigde de officiële 2.0-versie van Messenger aan.

Er zitten volgens hem 65 miljoen bedrijven op Messenger en Facebook wil proberen die makkelijker vindbaar te maken. Daarvoor gaat de Discover Tab een grote rol spelen, want die laat relevante bedrijven en bots zien waar mee gechat kan worden.

QR codes

Niet alleen in-app wordt het makkelijker, want de QR codes die Facebook vorig jaar introduceerde om makkelijk een connectie te maken tussen gebruikers en bedrijven worden makkelijker om te gebruiken, in de hoop dat de feature ook in het Westen net zo aan gaat slaan als in het Oosten. Als je het helemaal niet kent: het zijn virtuele visitekaartjes die je scant om dan meteen in Messenger met een chatbot of iemand van een bedrijf te kunnen praten.

Extensies

Die chatbots gaan we steeds meer terugzien. Je kunt ze straks zelfs in groepsgesprekken terugzien via chat extensies. Als voorbeeld werd een Spotify-extensie getoond die het makkelijk maakt om tracks te delen met mensen in je chat. Ook Uber en bijvoorbeeld the Wall Street Journal zijn al bezig met dat soort extensies en zelfs Apple Music heeft al een extensie.

Een andere bot-variant die vooral de iets kleinere bedrijven erg zullen kunnen waarderen zijn Smart Replies: dat zijn relatief intelligente autoreply-bots die basale vragen zoals wanneer een bedrijf open is, wat het adres is en dat soort vragen kan beantwoorden.

Games

Als laatste werden games nog aangestipt, want volgens Marcus waren er meer dan anderhalf miljard games gespeeld op Messenger en om dat te faciliteren introduceert Facebook nu mooi uitgewerkte real-time games en dingen die je op je gemak om de beurt kunt doen.

Facebook wil dat Messenger de bestemming wordt waar je niet alleen maar sociaal bent, maar ook je werk en je entertainment kunt vinden. Hoe meer ze de service uitbouwen, hoe dichterbij dat komt.

[Afbeeldingen © Facebook]

Share this post