Toen Facebook de voormalige president van PayPal David Marcus binnenhaalde om Messenger te runnen leek het er sterk op dat de berichtenservice van Facebook geld zou moeten gaan opbrengen via betalingen.
Dat is niet echt gebeurd in de twee jaar dat hij aan het roer staat, hoewel de betalingen wel al zijn ingevoerd. De manier waarop Facebook echter wil gaan verdienen aan Messenger is dezelfde als bij de rest van het platform: advertenties.
Zoals hij aan Recode vertelde zijn ze op dit moment niet van plan om een stukje van de directe betalingen in Messenger te pakken. Vandaag rolt Facebook groepsbetalingen uit voor geselecteerde markten, maar ook daar zit op dit moment dus geen fee aan vast.
Dat is niet geheel altruïstisch, trouwens: geld verdienen op betalingen valt gewoon niet mee, want net zoals Facebook hebben ook Snapchat, Twitter en Pinterest dezelfde conclusie getrokken: het loont (nog) niet. Facebook heeft vorig jaar toch nog 750 miljoen dollar verdiend met betalingen, maar verwacht dus niet dat dit getal gaat stijgen in de toekomst.
Het resultaat is dus wel dat je in Messenger steeds meer advertenties zult zien opduiken. Zo lang er nog alternatieven zijn die dat niet doen valt te bezien of dat gebruikers gaat wegjagen. Aan de andere kant: Facebook gebruikt ook nog steeds iedereen, advertenties of niet.
[Afbeelding © Daniel Berkmann – Fotolia]