Google Home en Amazon Echo zijn twee producten waar we het hier vaak over hebben: de pratende, luisterende assistenten voor in je huis die het Internet of Things kunnen koppelen en de interactie met je apparaten makkelijker maakt. Beide zijn hier nog niet verkrijgbaar en wanneer ze gaan komen is nog steeds een groot mysterie.
Terwijl wij wachten zijn de grote bedrijven achter deze innovaties echter al flink aan het experimenteren en toen ik zag dat iemand al te maken heeft gehad met reclame op een Google Home terwijl ‘ie gewoon zijn agenda wilde checken werd duidelijk dat we nooit van de reclame zullen kunnen weglopen als we verbonden willen zijn.
Nu is dat op dit moment helemaal geen probleem: je hebt echt geen Alexa of Home nodig om je dag door te komen, daarvoor is het allemaal nog te beperkt. Maar denk even terug aan de ontwikkeling van de mobiele telefoon, de beperkingen daarvan en wat we inmiddels allemaal met onze rechthoekjes doen. Als de stemherkenning en feedback van dit soort digitale assistenten (waar ze straks ook vandaan gaan komen) zo veel beter wordt dat je alles kunt vragen, bestellen, inplannen en laten doen zul je over een paar jaar al snel minder snel je telefoon ter hand nemen.
Als je dan een paar jaar verder bent moet je denken aan een assistent die de voor jou relevantie informatie met je deelt, maar die de hele tijd ook ‘suggesties’ doet waar je niet per se op zit te wachten. De menselijke natuur kennende wordt dat nog wel een dingetje: reclame op een scherm kunnen we niet snel genoeg negeren als het ons niet boeit, maar een vriendelijke suggestie van een stem waarbij je positieve associaties hebt is moeilijker te negeren, vooral omdat je misschien niet de kans krijgt om te zeggen “nee laat maar” als er iets wordt gesuggereerd.
Voorlopig is het allemaal aftasten, want Google heeft al gezegd dat de reclame die je in het filmpje op Twitter kunt zien niet de bedoeling was. Nog niet. Du moment dat onze digitale assistenten een belangrijk deel van ons leven gaan uitmaken kun je er echter op rekenen dat de al dan niet subtiele of zelfs onderbewuste reclame snel zal volgen. Met een beetje geluk mogen we echter eerst nog genieten van digitale hulp in ons eigen huis voordat die realiteit onontkoombaar is.
[Afbeelding © Google]