Apple CEO Tim Cook heeft tijdens een tour in Groot-Brittannië een bezoek gebracht aan de Brit School for Performing Arts and Technology om te zien hoe kinderen worden opgeleid om kunst en technologie te combineren. Terwijl hij daar was gaf hij in een interview met de Telegraph aan dat hij ontevreden is over de manier waarop nepnieuws wordt bestreden. Het is volgens hem een enorm probleem en wat hem betreft wordt het snel tijd om grote stappen te nemen.
De overheid zou wat Cook betreft ingebed moeten worden in scholen en de publieke sfeer, wat hem betreft met een grote campagne. Volgens Cook zou er de moderne versie van een ‘boodschap van algemeen nut’ of info-campagne moeten zijn die mensen helpt om de waarheid te vinden.
Niet alleen de overheid moet aan de bak, hij wilde ook wel de hand in eigen boezem steken. Technologiebedrijven moeten ook meer doen om nepnieuws onder controle te krijgen, zo zegt hij. De manier om dat te doen is door gereedschap en technieken aan te reiken, waarbij techbedrijven wel moeten oppassen volgens Cook. “We zitten nog te veel in het kamp dat klaagt en niks doet, maar we moeten als we iets doen wel ook oppassen dat we niet op de vrijheid van meningsuiting trappen.”
Cook is er van overtuigd dat kwalitatief journalisme uiteindelijk zal overleven en dat het clickbait op termijn wel verdwijnt, maar dan moet je wel investeren in een nieuwe generatie die doorheeft dat ze niet zomaar alles kunnen vertrouwen wat ze lezen. “Kinderen zijn in dit geval het makkelijkste om aan te leren hoe het werkt, waarna ze ook invloed gaan uitoefenen op hun ouders. We zagen dat ook bij milieu-issues, waar kids hun ouders aanspraken op milieu-onvriendelijk gedrag.” Laten we hopen dat hij gelijk heeft.