Twitter heeft een groot trollen-probleem. Er wordt wat afgescholden en beledigd op de social media-dienst en dat zou wel eens een keer aangepakt mogen worden, zo zeggen de (vaak bekende) slachtoffers al heel lang. Het stond al een tijdje op de agenda, maar nu zijn er eindelijk een aantal echte veranderingen die het leven op Twitter beter moeten maken, zo wordt gemeld via het Twitter-blog.
De eerste daarvan is misschien wel één van de belangrijkste: het aanpakken van de vele accounts die alleen maar worden aangemaakt om mensen lastig te vallen of de dood toe te wensen. Twitter gaat de veelplegers nu aanpakken door het ze onmogelijk te maken om een nieuwe account aan te maken als ze al een keer van de service afgegooid zijn. Hoe? Dat zeggen ze er (logischerwijs) niet bij.
Een andere belangrijke verandering kun je in de animatie hierboven zien: als respons op een tweet hatelijk of nutteloos is wordt het vanaf nu verborgen onder de ‘less relevant replies’-banner onderaan de commentaren. Dat betekent dat een ontstaan gesprek niet zo makkelijk meer te ontregelen is en dat er hopelijk van daaruit minder animo zal zijn om dat soort commentaren te plaatsen. Moet het natuurlijk wel werken!
Als laatste komt er ook een ‘safe search’ die geblokkeerde accounts en tweets die hatelijk zijn automatisch uit je zoekresultaten filteren. Je kunt ze wel zien als je wilt, maar het geeft een goede mogelijkheid om de negativiteit een beetje te mijden als je er last van hebt.
Het is goed dat Twitter dit doet, al is het wel te hopen dat de service zich vooral op de echte trolls gaat richten. Als het straks een dienst wordt waar niemand het meer met elkaar oneens kan zijn schieten al deze maatregelen te ver door, net zoals het ook belangrijk is om niet alleen de bekende Twitter-gebruikers te beschermen.
Het zal ook lastig zijn om te bepalen waar je de grens trekt, zeker aangezien een aantal prominente personen op Twitter zelf niet te bang zijn om de grens nogal op te zoeken, zoals Neerlands hoop in linkse dagen Geert Wilders:
Je kunt heel makkelijk naar dit soort uitingen wijzen en zeggen dat je de manier waarop we met elkaar omgaan online toch niet meer kunnen repareren, maar dat is te makkelijk, zo vindt Twitter zelf gelukkig ook. Het zal niet meteen allemaal opgelost zijn met dit begin en het is ook even afwachten voordat de maatregelen echt effect hebben. Hopelijk is dit het begin van een weg naar een social-media dienst die weer bewoonbaar is voor iedereen met een mening. Zelfs als die stom is.
[Afbeeldingen © Next – Fotolia]