Het is een structureel terugkomende irritatie: apps die – terwijl je ze met veel plezier gebruikt – de hele tijd zitten te vragen om een recensie of goede rating in de App Store. Het is begrijpelijk, want met zo veel concurrentie helpt het ontwikkelaars echt als je als tevreden gebruiker een goede recensie met vijf sterren achterlaat. Dat betekent dat ze een betere ranking krijgen in het algoritme, meer naar boven komen als er gezocht wordt op de keywords die bij de app horen en andere voor ons als gebruiker onbelangrijke gevolgen van de (hopelijk goede) recensie.
Dat wil echter niet zeggen dat het je als gebruiker niet irriteert als de pop-up voor de zoveelste keer langs komt en je ‘nee, niet nu’ aantikt, ook voor de zoveelste keer. De reden laat zich raden: mensen zijn ondankbaar, zeker de smartphone-gebruiker die alles voor niks wenst te gebruiken en daarna lekker met rust wil worden gelaten. Maar zelfs als je in een sympathieke bui ooit hebt geprobeerd om een goede recensie achter te laten is het een drama omdat je uit de app wordt gehaald, in de App Store terecht komt, je wachtwoord moet ingeven en weer vergeten bent wat je ook alweer aan het doen was tegen de tijd dat je review klaar is.
Gelukkig is daar iOS 10.3, waarvan de beta gisteren beschikbaar kwam, inclusief de nieuwigheden daarin. De aanpassingen qua recensies zijn heel fijn: apps worden gelimiteerd in het aantal keren dat ze je kunnen vragen om een app een recensie te geven (maximaal drie keer per jaar) en beter nog is het straks mogelijk om vanuit een app zelf de recensie te schrijven, zodat je dus niet uit de ervaring wordt gehaald. Beter nog: als je eenmaal een review hebt achtergelaten mag de app je niet meer lastig vallen en ben je dus pop-up-vrij. Hoera!
Voor ontwikkelaars is dit allemaal ook erg fijn, net zoals de mogelijkheid om te reageren op recensies van gebruikers. Zeker als een app al een tijdje bestaat staan er vaak recensies die niet meer relevant zijn omdat het aangegeven probleem (want daar worden recensies vaak voor gebruikt) inmiddels opgelost is of dat een gebruiker iets zelf niet helemaal begrepen heeft. Het is meteen een goede barometer voor hoe actief een ontwikkelaar is in het oplossen van (al dan niet verzonnen) problemen, dus dat mes snijdt ook aan twee kanten. Het werd tijd dat de App Store deze updates kreeg, dus we kunnen niet wachten totdat iOS 10.3 uitgerold wordt.
[Afbeelding © mangpor2004 – Fotolia]