23.01.2017
Mobile

Samsung deelt uitkomsten onderzoek Note 7: het was de batterij

By: Patrick Smeets

BlogMobile

Ja, die zagen we met zijn allen niet aankomen: de Note 7-problemen werden veroorzaakt door de batterij. Beetje flauw misschien, want het onderzoek van Samsung heeft iets specifieker uitgewezen waar het probleem zat in de brandende/exploderende telefoon.

Type A en B

Er waren twee types batterijen en beide hadden een ander probleem. De originele batterij van de Note 7 die Samsung Type A noemt was eigenlijk te groot. Batterijen krimpen en zetten uit tijdens gebruik en doordat er niet genoeg ruimte was voor het uitzetten werden interne componenten ‘platgedrukt’ en beschadigd, specifiek de separatoren die de positief en negatief geladen elektrodes van elkaar scheiden. Als die twee elkaar raken wordt er namelijk een gevaarlijk niveau van hitte gegenereerd en dat is dus wat er gebeurde.

De tweede set batterijen, type B, werden door een ander bedrijf gefabriceerd en die hebben zo’n haast moeten maken om tien miljoen nieuwe batterijen in een hele korte tijd te produceren dat er issues zijn opgetreden. Samsung heeft dit in samenwerking met een hele berg aan derde partijen en de ongeveer 700.000 techneuten uit eigen huis op de vier locaties waar de Note 7 is geproduceerd onderzocht. Er werden 200.000 Notes getest met 30.000 batterijen in een speciaal lab.

Geen twee keer stoten

Het Koreaanse bedrijf wil dat dit nooit meer kan gebeuren en heeft ook meteen aangekondigd dat ze een aantal nieuwe protocollen gaan invoeren, waaronder een 8-staps inspectie van nieuwe batterijen met een lek-, voltage-, en duurzaamheidstest, röntgentest en een complete ontmanteling en heropbouw van elke batterij. Deze testen zullen voor de Galaxy S8 al gedaan worden.

Dat is niet alles: Samsung gaat alle veiligheidsstandaarden voor hun batterijen vrijelijk delen en de nieuwe teststandaard zal openbaar worden gemaakt voor alle veiligheidsorganisaties. Samsung heeft -terecht- iets te bewijzen en doet er in elk geval alles aan om deze smet op het blazoen weg te poetsen en dat is een goed begin om het vertrouwen van de smartphone-kopers terug te winnen.

Share this post