LinkedIn heeft het design van haar desktop-website helemaal omgegooid en als je ‘geluk’ hebt is het op dit moment ook al op je eigen profiel zichtbaar. Het stroomlijnt de hele LinkedIn ervaring en lijkt nu veel meer op de mobiele app die vorig jaar al een nieuwe look heeft gekregen. Vooral de navigatie is een stuk helderder, met tabjes om op de verschillende onderdelen van de site te komen. De inmiddels bijna ouderwetse verzameling blokjes die LinkedIn op je scherm gooide zijn daarmee verleden tijd.
Het is echter niet alleen een visuele update, de site zou ook een stuk sneller moeten zijn doordat het veel meer als een applicatie is opgebouwd. De zoekfunctie is stukken beter geworden en kun je nu direct vanaf de startpagina gebruiken, waarbij profielen, banen en bedrijven al meegenomen worden. Dat geldt nog niet voor de posts, maar ook die worden binnenkort geïndexeerd en meegenomen. Dan heb je echt een universele search op de site.
Ook de feed wordt aangepast en (zoals inmiddels de norm) meer gepersonaliseerd en relevant per gebruiker. Als je straks naar een job kijkt die je wilt en iemand kent die je daarbij zou kunnen helpen of zelfs bij het bedrijf werkt zal LinkedIn die connectie aanbevelen. Er zit in deze update nog geen AI-functionaliteit zoals de bot die je zou helpen om afspraken te maken, maar de update maakt het wel makkelijker om dat soort functies aan het platform toe te voegen als de integratie met Microsoft straks helemaal geslaagd is.
Al met al dus een update met toekomst voor LinkedIn. Nu is het wachten tot al die spannende nieuwe functies ook daadwerkelijk toegevoegd worden en het zoeken van banen en onderhouden van je zakelijke contacten nog makkelijker wordt. Facebook ligt al op de loer, dus LinkedIn moet blijven bewegen.
[Afbeeldingen © LinkedIn]