Tesla is de koning van de elektrische auto’s. Als je een auto wilde die zich kon meten met de snelste productiewagens ter wereld had je weinig andere keus dan een Tesla Model S P100D met Ludicrous mode. Volgens uitdager Faraday Future is dat nu verleden tijd. Zij kwamen voor het tweede jaar op rij naar de CES, maar in plaats van de 1000 PK Batmobiel die ze vorig jaar lieten zien was de startup uit Californië, die door Chinees geld wordt ondersteund, er dit keer om hun nieuwe productieauto te laten zien, de FF 91.
Het geheim van de FF 91 is de batterij, die met 130 kW tot maximaal 1050 PK levert en de auto meer dan 600 kilometer bereik geeft. Dit in tegenstelling tot de al genoemde Model S die het met een 100kW batterij met 100 kilometer minder bereik genoegen moet nemen. De 0-100 tijd, altijd belangrijk in dit soort penismetingen onder automakers, zit op een waanzinnige 2,39 seconden. Dat is feitelijk sneller dan alle productieauto’s ter wereld. Dan is het natuurlijk altijd leuk om even een plaagstootje te geven richting Tesla door een ’test’ te doen en vast te leggen.
De FF 91 wordt volgens Faraday echter ook de meest verbonden auto ter wereld. Er zit namelijk een dubbele WiFi-antenne in zodat de auto natuurlijk een rijdende hotspot is, maar je ook alle apparaten die je maar kunt dragen kunt verbinden met de auto en zo dus ook makkelijk kunt streamen naar de verschillende HD-schermen die in de auto zitten.
Natuurlijk is het ook de bedoeling dat de FF 91 autonoom wordt en door gebruik te maken van 13 radar-, 12 ultrasone en één 3D lidar-sensor in combinatie met 10 camera’s zou dat geen probleem moeten zijn. Parkeren is al geen probleem, maar het hangt natuurlijk af van de software of het rijden ook zo goed en veilig gaat zijn als bij de concurrentie. De FF 91 is natuurlijk ook nog niet klaar, want de productie gaat pas in 2018 van start, wat effectief betekent dat je er pas tegen 2019 echt eentje zal kunnen kopen.
Dat niets voor niks komt blijkt ook uit de prijs, want je zult voor een FF 91 wel tussen de 150.000 en 200.000 dollar moeten gaan neertellen. Het voordeel is dat de batterij-architectuur modulair is en dat Faraday Future makkelijk een ander type auto zou kunnen maken voor een andere doelgroep door de batterij anders over de auto te verdelen. Zover zijn we echter nog lang niet: laat ze eerst die FF 91 maar eens op de markt brengen.
[Afbeeldingen © Faraday Future]