Nu we richting het einde van het jaar gaan en iedereen er gemakshalve vanuit gaat dat er in de laatste drie weken weinig spannends meer gebeurt heeft iedereen een overzicht. Twitter doet dat natuurlijk ook en heeft een video gemaakt die inhaakt op de evenementen die de meeste tweets genereerden.
De consensus is dat 2016 nou geen topjaar was, maar het was in elk geval bewogen. Laat dat nou net ideaal zijn voor social media, dus ook op Twitter viel er genoeg te hashtaggen.
Het populairst waren #Rio2016, #Euro2016, #Election2016, #Brexit, #BlackLivesMatter en natuurlijk #Trump. We hebben van veel grootheden afscheid moeten nemen dit jaar, dus ook #RIP is veel voorbij gekomen.
Natuurlijk zijn we ook altijd met ons entertainment bezig, wat verklaart hoe #Oscars, #GameofThrones en #PokemonGo bovenaan komen te staan in het lijstje. Om het dan helemaal af te maken is er natuurlijk ook nog de ‘doe eens iets geks’-hype van 2016: #MannequinChallenge die het lijstje completeert.
Het lijstje van Twitter laat ook zien hoe vreemd social media soms kan zijn. Een extreem populaire Spaanse Youtuber genaamd Rubius (21 miljoen abonnees op YouTube) gooide een tweet er uit met niets meer dan het woord limonade en een emoji en die tweet werd meer dan 1,3 miljoen keer geretweet. Niemand weet waarom.
Iets nuttiger: de tweet die Hillary Clinton deed nadat bleek dat ze niet de volgende president van de VS zou gaan worden. Een belangrijke boodschap voor alle (jonge) vrouwen dat ze ook recht hadden op succes, wat hen ook in de weg werd gelegd.
Het spreekt vanzelf dat er ook Nederlandse trends waren op Twitter. Hoewel de dienst verre van populair is bij de jeugd wordt er toch veel gebruik van gemaakt, zeker door de media. Ondanks dat de top 10 ook vol zit met de wereldwijde trends (niemand ontsnapt aan Trump, Brexit, het EK, de Olympische Spelen of Pokémon Go) was de nummer twee #vacature en waren we in Nederland bezig met #trots, #TeamNL, #dwdd en natuurlijk, hoe kan het ook anders, #Eurovision.