21.04.2017
Marketing

KLM scoort een Grand SpinAward

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMarketing

Tijdens wederom een uitverkochte SpinAwards Night hebben gisteren in totaal 34 winnaars een felbegeerde ring in ontvangst mogen nemen. De meest prestigieuze ring, de Grand SpinAward, werd in de wacht gesleept door KLM Royal Dutch Airlines.

Veel variëteit

Nog nooit eerder in de geschiedenis van de SpinAwards was er zo’n grote variëteit bij de winnaars. Een recordaantal verschillende opdrachtgevers, makers en bureaus dongen mee naar de prijzen, waarbij vooral de opdrachtgevers en de publieke omroep dit jaar domineren.

KLM behaalde – inclusief de Grand SpinAward – maar liefst 5 SpinAwards, waarvan twee keer goud en drie keer zilver. Ook Heineken mocht vijf keer richting podium om één gouden en vier zilveren SpinAwards in ontvangst te nemen. KRO-NCRV, kwam tot vier SpinAwards, met twee gouden en twee zilveren ringen. Samen met de twee zilveren Spinawards voor BNN-VARA, telde de complete oogst voor de publieke ledenomroepen op tot maar liefst zes SpinAwards!

Bij de digital agencies vielen Superhero Cheesecake (drie SpinAwards) en MediaMonks (drie SpinAwards) op.

Hardwell: Digital Celebrity

De Digital Celebrity snapt als geen ander hoe je groot wordt en blijft met digital, maar ook hoe je digital inzet om grenzen op te zoeken en te doorbreken. De eerste genomineerden in deze nieuwe categorie waren: Anna Nooshin, Hardwell, Nikkie Tutorials en Tim Hofman.

Winnaar Hardwell is de eerste dance-artiest die via blockchain technologie online muziek verkoopt en de rechtenverdeling regelt. Hierdoor gaat het innen en uitkeren van royalties veel sneller dan wat nu praktijk is bij organisaties als Buma/Stemra.

Hardwell is niet de bedenker van deze nieuwe technologie, maar wel een digitale pionier die de muziekindustrie ingrijpend en voorgoed aan het veranderen is. Hardwell is een prachtige winnaar van de eerste Digital Celebrity SpinAwards. Een winnaar met een digitaal hart die het digitaal denken echt verder helpt.

Grand SpinAward voor KLM

De prijs der prijzen ging naar KLM Royal Dutch Airlines. De jury met daarin alle juryvoorzitters, koos voor het bedrijf “met een onverschrokken houding ten aanzien van verandering en innovatie”. KLM heeft dan ook in de ogen van de juryvoorzitters het afgelopen jaar het meest betekend voor het digitale landschap en het digitale denken in het algemeen. KLM is dus de meer dan terechte winnaar van de Grand SpinAward 2017.

In 2015 was het Superhero Cheesecake, vorig jaar won Q42 deze prestigieuze prijs. KLM wist de vroegere prijs voor Opdrachtgever Van Het Jaar, maar liefst 4 keer in de wacht te slepen.

Young Talent

In aanloop naar de SpinAwards Night vonden op 18, 19 en 20 april de internationale Young Talent Finals plaats. 10 teams van studenten uit binnen- en buitenland streden om de Young Talent SpinAwards. Ze werden bijgestaan door coaches om hun concept verder aan te scherpen. Het goud was voor Play Attention, van Carlijn Bijlsma en Tom Sibma, het team van de Willem de Kooning Academie.

Play Attention is een prachtig concept dat werd geboren uit een dodelijk verkeersongeluk. Het team werkte nauw samen met een producent van verkeerslichten en de Gemeente Rotterdam en bedacht een unieke oplossing om het gebruik van smartphones in het verkeer terug te brengen. Zilver was er voor PIC (Platform for Interactive (ex)Change) van Zena Moore en Esther Frimpong (Manchester School of Art). Het tweede zilver ging naar Round and Pay, gepresenteerd door Sharif Kandil van Hogeschool Utrecht.

Een overzicht van alle winnaars van SpinAwards 2017

Website

  • Zilver, iFly KLM Selections, KLM Royal Dutch Airlines, Born05
  • Zilver, The Netflix of e-learning in hospitality, Lobster Ink, Brain Agency
  • Zilver, The Royal Family, Royal Canin, DDB & Tribal Amsterdam, MediaMonks

E-Commerce

  • Zilver, Greenwheels, Greenwheels, Achtung! mcgarrybowen
  • Zilver, Online huizen kopen BPD, BPD, TamTam (part of Dept)

Digital Campaign

  • Goud, Doritos VR Battle, Doritos (Pepsico), Fitzroy, OMD, Capitola
  • Goud, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake

Social Media

  • Goud, Iris, KRO-NCRV
  • Zilver, Zappmissie Live Escape Game, KRO-NCRV

Mobile

  • Zilver, Interactieve app voor CliniClowns, CliniClowns Nederland, Greenberry
  • Zilver, Terug Naar De Dino’s Met Freek Vonk, Albert Heijn, &samhoud, Little Chicken Game Company
  • Zilver, Tikkie, ABN AMRO, ABN AMRO

Game

  • Zilver, Multi Mobile Adventure, Tele2, CODE D’AZUR
  • Zilver, Zappmissie Live Escape Game, KRO-NCRV

Next TV & Film

  • Zilver, #BOOS, BNN-VARA
  • Zilver, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake

Digital Service Idea

Design

  • Zilver, Heineken Go Places, Heineken Nederland, Cloudfactory, Wefilm, Superhero Cheesecake
  • Zilver, iFly KLM 50, KLM Royal Dutch Airlines, Born05

User Experience

  • Goud, Helping Heart, ABN AMRO, N=5, MediaMonks
  • Zilver, Greenwheels, Greenwheels, Achtung! mcgarrybowen

Content

  • Zilver, #BOOS, BNN-VARA, BNN-VARA
  • Zilver, STEDELIJK X, Stedelijk Museum Amsterdam, Buutvrij for life

Media

  • Goud, IRIS, KRO-NCRV
  • Zilver, Heineken Biertegoed, Heineken Nederland, Magneds, TBWA/Neboko, Starcom, Boomerang Create

Innovation

  • Zilver, Helping Heart, ABN AMRO, N=5, MediaMonks
  • Zilver, Messenger service by KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines, KLM Royal Dutch Airlines
  • Zilver, The Next Rembrandt, ING Nederland, J. Walter Thompson Amsterdam

Young Talent

  • Goud, Play Attention (Willem de Kooning Academie)
  • Zilver, PIC: Platform for Interactive (ex)Change (Manchester School of Art)
  • Zilver, Round and Pay (Hogeschool Utrecht)

Share this post