Serie, film, serie, repeat: de nieuwe Netflix-routine, volgens de aanbieder van films en series zelf. Netflix onderzocht de data van haar 86 miljoen abonnees en kwam tot een aantal opmerkelijke conclusies over ons kijkgedrag. Zo blijkt er een correlatie tussen bepaalde series en bepaalde films. Er is een patroon dat een derde van de Netflix-kijkers schijnt te volgen.
Na het kijken van een serie lassen de meeste Netflix-abonnees (59%) een pauze in van een dag of drie, voordat ze aan een nieuwe serie beginnen. Tijdens deze pauze kijkt meer dan de helft (61%) een film die past bij de serie die ze daarvoor hebben gekeken. Zo wordt rom-com Crazy Stupid Love vaak opgevolgd door Unbreakable Kimmy Schmidt en wordt de strafrechtelijke comedy The Big Short andersom opgevolgd door Orange is the New Black.
Na het bekijken van House of Cards komen mensen uit bij een film als Beasts of No Nation. Enerzijds een totaal ander genre, anderzijds kiezen ze wederom voor een pittig verhaal met compromisloze en meedogenloze leiders. De onthullingen van diep begraven geheimen worden zowel onthuld aan de kust van Bloodline als in de ijskoude gevangeniscellen van The Shawshank Redemption. De filmische knipoog van Vince Gilligan naar Tarantino in Breaking Bad blijft overduidelijk ook niet onopgemerkt. Na de laatste ‘adieu’ van Mr. White schakelen veel kijkers over naar Pulp Fiction. Ondertussen gaan de fans van Gilmore Girls helemaal retro. Zij kiezen voor herziene klassiekers als Clueless en Sixteen Candles.
Documentaires zijn ook een populaire post-binge categorie. Na het kijken van Narcos lijkt de nieuwsgierigheid aangewakkerd en duiken kijkers verder in deze wereld met Cartel Land. Luke Cage-kijkers blijven streven naar gerechtigheid met 13TH, terwijl fans van Black Mirror graag de hedendaagse gevolgen van de technologie induiken met Hot Girls Wanted. Interessant is ook dat terwijl de meeste kijkers van Bojack Horseman overschakelen naar stand-up comedy shows sommigen een beetje zelf-hulp zoeken van Tony Robbins: Ik ben niet Uw Guru.
Er is één uitzondering op het patroon: comedy. Als er even helemaal gebroken moet worden met het genre waar kijkers net een overdosis van gehad hebben blijkt comedy de perfecte rebound, zeker als je net uit een spannende serie komt. De fans van Stranger Things schakelen bijvoorbeeld over naar Zootropolis om de spanning los te laten, terwijl de kijkers van American Horror Story terreur inruilen voor tienerangst met Mean Girls. Ook een soort horror, maar toch niet helemaal hetzelfde. Nu zijn lang niet alle kijkers te vangen onder deze ‘regels’, want er zijn zat mensen die af en toe een aflevering kijken van een serie en verder niks, of zichzelf één aflevering per dag gunnen van iets heel leuks en het daarbij kunnen laten. Althans, ze schijnen te bestaan. Wij kennen ze ook niet.