Als je een goed idee wilt hebben van hoe veel informatie websites uit je computer en je acties (of het ontbreken daarvan) kunnen trekken zou je een keer naar clickclickclick.click kunnen gaan. Het komt voort uit een kunstproject (WE ARE DATA) en het VPRO Medialab is met het idee van profiling aan de slag gegaan. Gemaakt door studio Moniker bestaat de website (die trouwens niks schadelijks achterlaat op je computer) uit een wit scherm een een hele duidelijke knop. Daar kun je op klikken. Of niet.
Wat je ook doet, vanaf het eerste moment komt er tekstueel in beeld wat je allemaal hebt gedaan (of niet) en als je het geluid aanzet begint een stem in het Engels tegen je te praten en commentaar te geven op wat er allemaal gebeurt. Het is op zich even interessant als verontrustend om te zien wat er allemaal aan data verzameld kan worden en de stem gaat daar op een leuke manier op in.
De grapjes die langskomen als je de pagina wel open maar niet actief laat maken wel duidelijk dat er om je aandacht gevraagd wordt. Niet alleen dat, hoe langer je interactie hebt met de pagina, hoe meer dat er op basis van gedrag een analyse van je als gebruiker wordt gemaakt. Slim is dat er een lijst met ‘achievements’ is, dingen die je kunt doen om een percentage te laten oplopen zodat je uiteindelijk alles hebt gedaan dat er te meten valt en dan nog meerdere malen ook.
Het is zeker een leuk experiment en een goede reminder van wat je eigenlijk toch al wist: ‘ze’ willen alles van je weten online in de hoop daar munt uit te slaan, dus weet wat je doet. Of niet.
[Afbeelding © Studio Moniker]