Heb je alle productgegevens in je webpagina al gestructureerd, zodat zoekmachines als Google, Bing en Yahoo de informatie over je producten juist kunnen interpreteren? Als webwinkeliers hun data beter structureren, helpen zij consumenten om hun producten makkelijker te vinden op internet.
Consumenten zoeken steeds specifieker en zoekresultaten worden steeds ‘rijker’. Zoek je een film, krijg je een informatieblokje uit Wikipedia (met fotocollage), suggesties voor films in hetzelfde genre en beoordelingen van filmbezoekers. Om ervoor te zorgen dat deze data aansluiten bij hetgeen de consument zoekt, wordt het structureren van data steeds belangrijker.
Gestructureerde data is een manier om (product)informatie in een webpagina te markeren zodat zoekmachines als Google, Bing en Yahoo deze gegevens beter kunnen interpreteren. Voor de consument ziet het er uit als een gewone webpagina, maar de zoekmachine gebruikt de markers om de gemarkeerde data eenduidig te interpreteren. De analogie met een opgeruimd of chaotisch bureaublad is snel gelegd. Als documenten netjes in gemarkeerde bakjes liggen, is het gemakkelijker om een bepaald document te vinden. Dat werkt ook zo voor online zoekmachines.
Bedrijven die hun producten of diensten op internet presenteren doen er verstandig aan gestructureerd met hun data om te gaan. Google en andere search engines hechten er belang aan om data juist te interpreteren. Binnen de Schema.org, de koepelorganisatie van zoekmachines, hebben ze hiervoor richtlijnen opgesteld.
GS1 SmartSearch is een uitbreiding op de web vocabulary van Schema.org en maakt het voor webontwikkelaars mogelijk meer productgegevens te structureren. Deze uitbreiding is nu beschikbaar voor producten in de supermarkten en mode- en schoenenwinkels. De uitbreiding is inmiddels door Schema.org erkend als een officiële externe uitbreiding op haar richtlijnen. Door GS1 SmartSearch richtlijnen toe te passen, wordt jouw product nog beter vindbaar voor de consument.