Niet iedereen is fan van Apple. Het bedrijf met misschien wel de meest hooghartige CEO in wijlen Steve Jobs heeft voor sommige mensen zo’n zelfde uitstraling, met hun “wij weten wat jij wil voordat je het zelf weet”-houding en eindeloos gezwets over design. Onder Tim Cook is Apple wat vriendelijker geworden, maar twee dingen zijn niet veranderd: Apple is design en Apple is te duur premium. Dat het ene iets met het andere te maken heeft zou zomaar kunnen en zo lang Jony Ive de baas is in het designlab van Apple zal dat zo blijven.
Om dat design te vieren heeft Apple besloten om een fotoboek uit te brengen met daarin prachtige foto’s van hun producten, oud en nieuw. “Designed by Apple in California” heet het boek dat met de persoonlijke touch van Ive is gemaakt en geloof maar dat het een écht Apple-boek is. Kosten noch moeite zijn gespaard, met 450 foto’s gedrukt op speciaal gemalen en getint papier met zilveren randjes, acht kleurseparaties en low-ghost inkt.
De foto’s zijn zo minimalistisch mogelijk geschoten door fotograaf Andrew Zuckerman en laten niet alleen de producten zien, maar ook de designfilosofie er achter, zo zegt Apple. Klinkt goed? Nou, het is niet alleen waanzinnig mooi, het kost ook waanzinnig veel geld.
Er zijn twee versies van het boek beschikbaar, een kleine die iets groter dan A4-formaat is en een grotere van A3-formaat. Voor de kleine variant tik je 200 dollar af en de grotere moet 300 dollar kosten. Europese prijzen zijn nog niet bekend, maar ga er maar van uit dat het nog iets duurder wordt in euro’s dan in dollars. Erger nog is dat het boek in Nederland pas later verkrijgbaar zal zijn. Buiten de VS is het in eerste instantie alleen verkrijgbaar in Duitsland, Frankrijk en Engeland. We zullen dus ouderwets moeten wachten totdat we een eigen versie kunnen kopen.
Het is wel heel typisch Apple om een boek als dit uit te brengen en in die zin ligt het dicht bij de producten die ze maken. Er wordt op het overdrevene af stilgestaan bij details en de prijs is ver boven wat je eigenlijk zou moeten betalen voor wat er in zit. Maar ja, Apple fans weten inmiddels niet beter dus grote kans dat je dit op een hoop koffietafels prominent uitgestald zult zien liggen. We zijn benieuwd hoe lang het duurt voordat iemand met een hoesje komt, zodat het prachtige boek niet beschadigt raakt tijdens het gebruik.
[Afbeeldingen © Apple]