De Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland kwamen vandaag met het jubelende bericht dat hun nieuwe online identificatie-dienst iDIN breed beschikbaar wordt gemaakt voor bedrijven en instellingen met online diensten. Na een aantal pilots bij onder andere de Belastingdienst, Florius, ONVZ en Interbank was het enthousiasme groot genoeg onder gebruikers en krijgen we er binnenkort nog een inlog bij naast onze DigiD. iDIN wordt een soort kruising tussen DigiD en iDEAL, waarbij je één vaste inlog hebt om te betalen, maar die meteen ook al je persoonsgegevens erin heeft zitten zodat je niet voor elke online website een account hoeft aan te maken.
Heel handig, zeker als je niet altijd bij dezelfde twee online bedrijven je spullen koopt, want op die manier hoef je niet steeds overal accounts aan te maken met al je gegevens en is de kans dat die gegevens dus kwijtraken ook een stuk kleiner. Dat is niet alleen goed voor ons als gebruikers, het zou ook voor verkopers fijner moeten zijn, want een inlog van de bank betekent doorgaans dat je ook echt bent wie je zegt dat je bent. Inloggen is niet veel anders dan bij iDeal, met als enige verschil dat je ook nog moet aangeven welke gegevens je van jezelf wilt doorgeven.
Doordat we als gebruikers precies kunnen zien welke data een verkoper van ons wil zouden we meer controle hebben over dat proces. Natuurlijk krijgen verkopers ook geen toegang tot andere delen van je bankzaken en is het net zoals bij iDEAL een enkele transactie, die de banken trouwens ook verder niet kunnen of mogen ontleden. Het is dus niet zo dat je bank straks kan zien dat je de hele serie Beverly Hills 90210 hebt gekocht, gelukkig. Dat gedeelte zit dus wel goed en afhankelijk van hoe veel het bedrijven gaat kosten om via iDIN geld te ontvangen (en of dat veel duurder is dan wat ze nu aan aankoopfraude verliezen) zou het zomaar kunnen dat dit breed opgepakt gaat worden.
Voor ons als gebruikers is het simpelweg nog een optie. Ideaal was geweest als we overal konden inloggen met onze DigiD en dat op de een of andere manier konden koppelen aan onze bankrekeningnummers, zodat we gewoon met iDEAL konden blijven betalen en dat de rest automatisch werd geregeld. Aangezien de regering geen interesse heeft in die tak van sport hebben de banken het nu zelf opgepakt. Dat betekent wel dat niet alleen ons geld, maar ook de veiligheid en betrouwbaarheid van onze persoonsgegevens straks valt of staat met de security van de banken. Hopelijk investeren ze net zoveel in dat aspect van iDIN als ze doen in het verkopen er van aan online winkels.
[Afbeelding © iDIN]